Det roliga med de gamla rostiga fynden som stått bortglömda i 30 år i en lada, det är att de faktiskt bara behöver ett nytt batteri, lite bensin – och så startar de.

– En bubbla är luftfkyld och eftersom den inte har något vatten i sig, finns det inget som kan frysa sönder. Det finns bilar som har stått stilla i 25 år. Och sen bara startar de.

Det berättar Johan Grape som har arrangerat Bug Run, folkvagnsträffen, -tävlingen och -utställningen på Mantorp Park tillsammans med hustrun Lena Grape Lilliehorn i 35 år. De är förstås riktiga VW-nördar båda två, men det verkar å andra sidan väldigt många av besökarna vara.

Artikelbild

| Malin Andersson njuter av solen på Philip Sörlings tak.

Som Joakim Gustavsson, Mjölby/Mantorp. Han har en bil som är så låg att han måste krypa in i den.

– Den stod i en berså i en sommarstuga, berättar han. När vi lyfte bort den stod batteriet kvar på backen, så rostigt var golvet. Men vi kapade bort det dåliga och det här blev kvar.

Den är förstås inte besiktigad så att du får köra den i vanlig trafik?

– Nej, men jag har flera bilar. Och jag ska bygga en likadan till som ska registreras och besiktigas.

Artikelbild

| Johan Grape och Lena Grape Lilliehorn har arrangerat Bug Run i 35 år. Den gula bilen är Lenas gamla bubbla, och den startade på första försöket efter tio år i garaget.

Håkan Bladh från Mjölby har en uppstoppad ekorre i en låda bakpå sin fina bubbla och en listig "bug snow deflector" på huven, en liten skärm som ska se till att varken insekter eller yrsnö stör föraren.

Och Philip Sörling, Linköping, har Malin Andersson i en fåtölj på takräcket.

Artikelbild

| Joakim Gustavssons bil är ett bersåfynd från en sommarstuga. Han har gjort om den ganska mycket.

– Det gäller att hitta på något som sticker ut lite, säger han.

Lena Grape Lilliehorn, anställd på Corren sedan många år, har en gul VW-bubbla som var med på Bug Run från början och nu har fått nytt liv, efter tio år i garaget.

Artikelbild

| Håkan Bladh har en klassisk bubbla som just stoppades av polisen för att en av poliserna ville ta kort på passageraren i lådan.

– Den startade på första försöket, säger Lena mycket förnöjt.

Första årets Bug Run, 1984, kom 81 bilar till Mantorp. Det blev en lagom rad för uppställning på startbanan. Och så blev de dragracing på strippen och begagnatmarknad.

Artikelbild

| Det här är en bug snow deflector som ska se till att föraren slipper plågas av insektskrockar och snöyra på vindrutan.

Redan året därpå dubblades antalet deltagare, och sedan dess har de bara blivit fler. I år kommer bortåt 2 000 bilar från åtminstone 15 länder. Allt har växt: nu körs också banracing och nya klasser har tillkommit, bilbyggena har blivit allt mer avanerade, utställarna många fler och funktionärerna är som en jättefamilj.

Samtidigt som Bug Run jubilerar fyller bilmärket VW 70 år i Sverige. Kanske finns någon av de äldsta bilarna kvar, gömda och glömda bland halmen i någon lada?

Artikelbild

| Inuti en riktigt gammal bubbla finns inte mer utrustning än vad som behövs. En hastighetsmätare, en ratt och en växelspak. Inget mer.

– Det dyker upp en och annan, säger Johan Grape, och i dag är de eftersökta dyrgripar.