Linköping

På torsdagskvällen delades priserna ut i tävlingen Guldnyckeln, som belönar företag som arbetar med direkt och datadriven marknadskommunikation.

Markus reklambyrå fick två priser för filmen ”Bakom fasaden”, guld i kategorin ”Digitala och sociala kanaler” och brons i kategorin ”Samhällsservice, utbildning och ideellt”.

Filmen ”Bakom fasaden” gjordes för Kvinnojouren Ellinor och den som ser filmen på Facebook utan ljud ser först vad som förefaller vara en lycklig kvinna i en sund relation. Men om tittaren slår på ljudet framkommer våldet, svartsjukan, hopplösheten. Filmen ska väcka tankar om hur vanligt det är att kvinnor utsätts för våld i nära relationer – långt vanligare än vad som syns på ytan.

I höstas fick filmen Publishingpriset 2017.

Enligt filmmakarna har ”Bakom fasaden” delats 15 000 gånger på facebook och har nått 2,4 miljoner svenskar.

Bakom arrangemanget Guldnyckeln står Swedma, en bransch- och intresseförening för marknadskommunikationsföretag.