När kärleken förde MostafaAbaakil till Sverige för 15 år sedan hade han en gedigen erfarenhet som programmerare i Marocko.

Men i Sverige gällde det att ta de jobb som fanns. Mostafa var städare i sju år, men blev arbetslös när städbolaget han arbetade för gick i konkurs.

Mostafa är en glad man som har nära till skrattet, men när han pratar om åren i arbetslöshet mörknar ansiktet. I takt med att Fas 3-placeringarna avlöste varandra rann självförtroendet och livsgnistan ur honom.

Artikelbild

| Titta där! Folke Wasén demonstrerar sina datorproblem för Mostafa Abaakil.

– Allt stoppade. Jag tappade allt, säger han och byter sedan samtalsämne till något roligare.

Mostafa berättar om Supportstugan. Det var också en Fas 3-verksamhet, där arbetslösa placerades med uppgiften att hjälpa pensionärer med datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

Arbetsledaren Peter Ekström minns när Mostafa kom till Supportstugan.

– Ursäkta att jag säger det, Mostafa, men den första dagen satt du bara där som en hösäck. Jag fick dig att gå ut och sätta dig och prata med kunderna, säger Peter.

Mostafa förklarar:

– Jag hade inte jobbat med datorer på tio år. Jag hade inget självförtroende och jag hade svårt med språket, särskilt teknikspråket kring datorerna. Men där, på Supportstugan, föddes jag igen. Jag har dig att tacka för allt, Peter.

– Jag bara startade motorn. Sedan blev det en jädra fart på den där motorn, konstaterar Peter.

Snart var Mostafa igång och hjälpte behövande pensionärer. Ibland var det fel på hårdvaran, ibland hade datorn drabbats av virus. Men lika ofta handlade det om att ge lite undervisning.

– Jag lärde dem hur de laddar ner bank-id och betalar på nätet och jag visade hur de skaffar mejl och skickar bilder till barnbarnen, berättar Mostafa.

Han blev snabbt en stor tillgång på Supportstugan.

– Mostafa började göra skriftliga instruktioner och lägga ut på nätet på flera språk – han kan svenska, engelska, franska och arabiska. En dag upptäckte vi att en indisk hemsida länkade till hans instruktioner, minns Peter.

Fas 3 försvann efter regeringsbeslut, och med den försvann också Supportstugan. En protestlista med över 1 000 underskrifter ledde ingenstans. Men då låg MostafaAbaakil redan i startgroparna med sitt nystartade företag, Computer Support, i ett rum på kontorshotellet i Skäggetorps centrum.

Spridningen av hans instruktioner på internet gör att Mostafa redan har kunder från andra länder, som han hjälper på distans. Men de flesta kunder är Linköpingspensionärer som han knöt kontakt med på Supportstugan. När vi besöker Mostafa är 90-årige Kurt Mattsson på plats för att få hjälp.

– Jag uppdaterade till Windows 10. Efter det var det en app som inte fungerade och 5–6 andra som skulle uppdateras. Och så skulle jag synka datorn med mobilen och jag behövde hjälp med allt det där, berättar Kurt.

Folke Wasén, 85, vill också anlita Mostafas tjänster.

– Datorn blev helt svart. Sånt händer för mig ibland och då är det underbart att kunna få hjälp. Samhället är ju tyvärr uppbyggt så att vi gamlingar är tvungna att skaffa dator.

Medan Supportstugan var gratis för alla, måste förstås Mostafa ta betalt.

– Men det är överkomligt. Ska man lämna ifrån sig datorn på stan ska de ha den i en vecka eller två, och det blir jättedyrt. Mostafa fixar allt på några minuter, säger Folke.

Mostafa riktar sig inte enbart till pensionärer.

– Alla är välkomna. Jag är inte rasist, säger han och skrattar.