Flera aktörer finns på marknaden och en av dem är maträddningstjänsten Resq Club som sedan tidigare etablerat sig i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö

Affärsidén går ut på att hjälpa restauranger, bagerier och caféer att minska sitt svinn.

Det görs genom att överbliven mat läggs ut på en digital tjänst till rabatterat pris.

Hittills har drygt tio näringsidkare i Linköping visat intresse för nyheten.

Några är på, andra funderar.

– Vi är precis i uppstarten och räknar med att ta kontakt med ytterligare tio, femton stycken nästa vecka. Målet är att ha mellan trettio och trettiofem på listan när vi är klara, säger Mikael Melin, Sverigechef på Resq Club vars verksamhet lanserades i Finland 2016.

Nu har tjänsten etablerats i sex länder och målsättningen under 2017 är att rädda minst en miljon portioner mat.

I snitt hamnar var tredje lunchtallrik som tillagats i soporna, uppger Mikael Melin.

– Vissa restauranger har större svinn än så, andra mindre, säger han och fortsätter:

– Att minska matberget som hamnar i soporna är till stora delar en kamp om att förbättra miljön. Här ska vi inte konkurrera. Det handlar istället om att hitta ett bra samarbete över gränserna. Vi tittar inte enbart på restaurangnäringen, utan även kommuner och landsting.

Köpet och betalningen av matlådan görs via en app som ger ifrån sig ett plingande ljud när ett erbjudande dyker upp.

– Det kan vara en krögare som fått fem eller tio rätter över från en lunch eller middag. Det är först till kvarn som gäller och ingen budgivning, förklarar Melin. Rabatten kommer troligtvis att ligga någonstans mellan 40 och 70 procent under ordinarie pris.

Yogi på Platensgatan är en av de krogar i Linköping som kontaktas.

Här funderar man nu som bäst på om man ska gå med eller inte.

– Det är en bra idé, men vi har faktiskt inte så mycket svinn, säger restaurangchef Wei HsiungChiu.

– Vi räknar till exempel hur många beställningar vi haft under en viss period för att på så vis hålla produktionen på en jämn och bra nivå.

Den mat som ändå blir över kastas, medger Wei HsiungChiu.

– Det är inget som kan eller ska sparas, säger han.

Henrik Ferraro, kökschef på Storan, förklarar att han gillar upplägget.

– Vi är på, men innan vi kör igång måste vi fixa logistiken. Det ska säkert inte dröja särskilt länge innan vi är där, säger han.