Det som var tänkt att bli slingor slutade riktigt illa för nickelallergikern Tove Holm när hon för någon vecka sedan besökte Modecenter i Linköping.

- Det blev inga slingor i mitt gråa hår då tjejen som klippte inte förstod vad jag ville så jag var helt svart­hårig när jag lämnade salongen, berättar Tove.

Något som var ännu värre att det kom färgningsmedel på öron och nacke vilket ledde till såriga utslag i nacken och på öron:

- Jag var tvungen att söka vård för att få en salva. Frisören som behandlade mig förstod troligen inte så pass bra svenska att den förstod att jag är nickelallergiker och så användes en helt nytt färgmedel som jag inte haft tidigare, säger hon och uppger att hon brutit kontraktet med salongen.

- Jag tog i hand med innehavaren på att vi skulle avsluta abonnemanget i förtid och att jag skulle slippa betala för det sista kvartalet, trots det försökte en representant för butiken dra den avslutande kvartalsbetalningen.

Ingen information

Ingegerd Kalm har kritik mot att salongen vid sjukdom inte meddelade att de inte kunde utföra klippning på de tider som avtalats.

- Det fanns duktiga frisörer men en del klarade inte av att klippa mig i nacken eller putsa lite på min frisyr utan andra fick rycka in när jag färgade håret.

Även Ingegerd har sagt upp sitt abonnemang men butiken fortsätter att dra pengar och inför det sista kvartalet vet hon inte om det kommer att dras ytterligare runt 550 kronor.

En tredje kvinna som vill vara anonym berättar om att hon fick slingor över hela hela huvudet när hon bara begärde några få:

- Jag såg ut som en randig katt, säger hon.

Lugg som svinborst

Riktigt ledsen blev hon när hennes tjocka lugg blev så illa klippt så att det såg ut som att luggen bestod av svinborst.

- När jag träffade vänner undrade de om jag klippt mig själv. Vid ett tillfälle tvingades jag gå till en annan frisör för att få ordning på håret i nacken.

Det abonnemang som kvinna tagit tänker hon fullfölja:

- Men aldrig i livet att det blir någon förlängning.

Ytterligare en kvinna berättar om att en av frisörerna satte en uttunningssax i hårbotten i det långa håret med följd att stora hårtussar ramlade bort från huvudet lång tid efteråt.

- När jag gick till en annan frisör sa denna att jag delvis hade stubb i min hårbotten och att jag var felbehandlad. Jag är väldigt ledsen för detta och kommer aldrig att sätta min fot mer i den salongen, säger den unga kvinnan.

Massor av nöjda kunder

Butikschef på Modecenter i Linköping, Nidal Malky, vill inte prata med Correns uppringande reporter utan ber honom i stället att lyssna väldigt noga:

- Jag kommer med 100, kanske 150 nöjda kunder och vi ställer oss framför ert kontor, mer än så säger jag inte ...

Staffan Westholm på bransch- och arbetsgivare­organisationen Sveriges Frisörföretagare. Han välkomnar Correns artiklar och uppger att han är glad att Modecenter i Linköping inte ingår i organisationen. Går man till frisörer anslutna till arbetsgivareorganisationen klipps man av en utbildad person som genomfört branschens gesällprov.

"Bli överens"

Han berättar att den policy som gäller för seriösa företagare är att missnöjda kunder ska diskutera med frisören om vad man är missnöjd med:

- Vi rekommenderar våra medlemmar att bli överens med kunden vilket kan innebära att man klipper eller färgar om håret eller lämnar tillbaka pengarna. Vi utför även besiktning av hårbehandling vid tvist då någon medlem är inblandad.