Richard Smith, som arbetar på Saab, lade vid 11-tiden utan följande på Twitter: "Gripen E 39-8 is up and airborne. First flight underway." Beteckningen 39-8 avser det första testflygplanet som Saab premiärvisade i maj förra året på anläggningen i Tannefors.

Premiärflygningen har, av oklara skäl, skjutits upp. Saabs vd Håkan Buskhe har dock sagt att premiärflygningen skulle ske någon gång under det andra kvartalet.

Nya Gripen E har beställts av Sverige och Brasilien.

Artikelbild

| Nya Gripen E är i luften efter förseningar.

Flygvapenchefen Mats Helgesson twittrar: "Just bevittnat första flygningen med GRIPEN E. Det såg riktigt bra ut! Grattis SAAB! Grattis Sverige!"

Vi har fått en första kommentar från Saab:

– Jag kan bekräfta att premiärflygningen har genomförts. Planet startade klockan 10.30 på torsdagen och har nu landat, säger Ann Wolgers, presschef på Saab.

Det är ännu inte känt vilken testpilot som satt bakom spakarna.

Artikelbild

| Den första bilden på Gripen E i luften.

Gripen E är ett utvecklad version av tidigare versioner. Jämfört med Gripen C/D ökar E/F-versionens längd från 14,1 till 14,9 meter, spännvidden från 8,4 till 8,6 meter, den maximala startvikten från 14 till 16,5 ton och kapaciteten att bära vapen ökar med 1,5 ton. Räckvidden är längre då de interna bränsletankarna är 40 procent större. Motorn är 22 procent starkare och radar- och varningssystem mer kvalificerade.

Planet kan accelerera och svänga snabbare utan att tappa fart.

Artikelbild

| Den första flygningen varade i 40 minuter.

Saab uppger att planet lyfte klockan 10.32 på torsdagen. Bakom spakarna satt testpiloten Marcus Wandt.

– Flygningen gick smidigt och jag känner mig givetvis väldigt glad och nöjd nu. Flygplanet uppförde sig precis som förväntat och som vi har sett i våra simuleringar tidigare. Accelerationsprestandan är imponerande, säger Marcus Wandt i en kommentar.

Artikelbild

| Saabs testpilot Marcus Wandt satt bakom spakarna.

Flygningen varade i 40 minuter och genomfördes i de östra delarna av Östergötland. Under flygningen kontrollerades flygegenskaper och grundläggande systemfunktioner. Landstället fälldes även in och ut.

–  I dag har vi för första gången flugit detta stridsflygplan, som är av världsklass. Vi gjorde det dessutom med en fullt ut kvalificerad mjukvara för det revolutionerande avioniksystemet. Detta kommer att ge våra kunder ett framtidssäkrat flygplan. Nu fortsätter vår flygprovverksamhet och under 2019 påbörjar vi leverans till både vår svenska kund FMV och Brasilien, säger Jonas Hjelm, Senior Vice President och chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Artikelbild

| Björn Nilsson fick denna bild på nya Gripen (till vänster) och gamla Gripen i trakten av Björsäter. Bilden togs klockan 11.08 på torsdagen.

Vid en pressträff säger Jonas Hjelm att de anställda på Saab i Linköping bevittnade den första flygningen.

– Vilket vackert flygplan det är, säger han.

Marcus Wandt berättar om sina känslor under flygningen:

– Det var magiskt, säger han.

– Det var bättre än jag hoppats på. Det var känslosamt att se alla anställda på Saab som stod vid flygfältet.

Var du nervös?

– Nej, det var jag inte. Vi var så väl förberedda, säger Marcus Wandt på Correns fråga.

– Det ligger mycket arbete bakom det här. Det är skönt att veta att planet fungerar.

Jonas Hjelm säger att flera länder är intresserade av den nya Gripenversionen.

– Det är ingen hemlighet att Finland och Belgien är två länder som är intresserade. Vi ser en stor potential.