Sommaren 2012 valde statliga Vinnova att satsa pengar i ett demonstrationsprojekt med syfte att utveckla miljövänligare, civil flygteknik. Saab har tillsammans med flera andra företag samt forskare vid bland annat Linköpings universitet och Kungliga tekniska högskolan i Stockholm använt pengarna för att ta fram lättare flygkomponenter. Totalt har närmare 100 miljoner kronor investerats i projektet, som kallas för GF Demo (Grön Flygteknisk Demonstration).

Kompositmaterial

På onsdagen visades resultatet upp på Saab i Linköping. Det rör sig bland annat om en lastrumslucka, utvecklad för att passa i Boeings och Airbus flygplan.

Artikelbild

| Ann-Kristin Adolfsson och Maria Weiland på Saab räknar med att företaget ska tjäna pengar på att utveckla en grönare flygteknik.

– Med den här dörren minskar vi vikten med 15 procent. Det sparar en hel del bränsle, säger Maria Weiland, ansvarig för programmet på Saab.

Lastrumsluckan är tillverkad i kompositmaterial och har betydligt färre nitar än motsvarande komponenter som används i dag.

– Nitar ökar vikten och mängden arbete. Vi räknar med att ta bort hälften av alla nitar och därmed kunna dra ner tillverkningskostnaderna rejält.

Kundernas förväntan

Artikelbild

| Den nya, miljövänligare lastrumsluckan.

Saabs strategidirektör Ann-Kristin Adolfsson menar att det går att tjäna pengar på miljövänligare flygteknik.

– Det vi jobbar med är ju sådant som vi hoppas göra en affär på. Vi vill bli ännu mer attraktiva för våra kunder.

Förväntar sig dagens resenärer att flyget ska vara miljövänligt?

– Ja, det gör de. Kunderna förutsätter att flygbolag och flygtillverkare tar miljöhänsyn. Det kanske inte är så att kunden väljer att resa med gröna flygbolag, men det finns ändå en förväntan att de stora aktörerna tar sitt ansvar även i den här frågan.

"Slukar bränsle"

Hur bra är Saab på miljöteknik?

– Vi ligger långt framme och jag tror att vi har möjligheter att bli ännu bättre. Inte minst i samarbete med andra företag, universitet och Vinnova.

Vad är nästa steg?

– Det pratas mycket om energi och bränsle. De här stora flygplanen slukar bränsle. Men det handlar även om att reducera vikt. Då blir flygplanen mindre bränslekrävande. Vi kommer att jobba mycket med vikt och struktur i framtiden, säger Ann-Kristin Adolfsson.