Hur går det med det nya skolflygplanet?
– Det går jättebra. Vi har nu jobbat ett antal år och vi har ett team både i S:t Louis och här i Linköping. Vi har inte gått ut med när vi ska avtäcka det nya planet.
En Boeingchef sa nyligen att det inte är så långt borta.
– Det får stå för den chefen. Vi har ett jättebra samarbete och är väldigt stolta över det. Nu utvecklar vi den nästa generationen av Gripen och vi ska utveckla en tvåsitsig version av Gripen. Och vi utvecklar ett nytt skolflygplan. Vi har faktiskt inte hållit på med så många flygplanstyper sedan 50-talet.
Tar Boeing och Saab hem den här affären?
– Jag är helt övertygad om att vi har det bästa konceptet. Inte bara nära det gäller själva flygplanet utan även när det gäller träningssystemet. Jag tror att det blir väldigt, väldigt svårt att slå oss. Men man ska inte ta något för givet i en match, för då brukar man förlora.
Har ni lärt er något även om ni skulle gå miste om den här orden?
– Vi har lärt oss otroligt mycket och framför allt har vi märkt att Boeing och Saab trivs att jobba ihop.
Kan det leda till fler samarbeten?
– Ja, vi har redan andra samarbeten på gång. Det är viktigt för Sverige att ett bolag som Saab blir utvalt och får jobba ihop med Boeing för att slåss om en så viktig order på den amerikanska marknaden. När man suger lite på det är det lite spooky, säger Håkan Buskhe och fortsätter:
– Just nu skapar det här andra förutsättningar. Synen på Saab, att vi jobbar ihop med Boeing, att vi har blivit valda av Brasilien, att vi utvecklar ubåtar som ingen annan gör i dag och att vi är världsledande på radar gör att fler och fler vill jobba med oss.
Det skapar framtidstro?
– Ja, och att vi också har en orderstock på över 110 miljarder kronor, med Brasilienordern inräknad, gör att synen på Saab är att det är ett bolag som kommer att finnas i många, många år framöver.
Även i Linköping?
– Ja, det är klart. Det är ju här vi har vår vagga och ska fortsätta utvecklas. Men det viktiga när det går bra är att man kanske njuter en minut, men sedan jobbar på inför nästa tekning om jag får använda den liknelsen. Ingenting går av sig självt och konkurrenterna gör allt för att komma i kapp oss.
Med tanke på Brasilienordern, har möjligheterna ökat att sälja Gripen till fler länder?
– Det här är en utvärdering som har pågått i över 20 år och alla stora har varit där och försökt att sälja. Vi är utvalda utifrån prestanda på flygplan, kostnader och våra samarbeten. Andra länder frågar naturligtvis den brasilianska kunden, vad tyckte ni, hur är det att förhandla med Saab, håller de vad de lovar, är det så att planet är så bra som de säger? Får man ja på de frågorna ger det större möjligheter i andra länder. Det funkar ju så. Den bästa marknadsföringen man har är att lyckas med andra kunder och att kunder pratar väl om en. Det tror jag att vi har lyckats med. Men det kräver att vi levererar och håller vad vi lovar.
Vilket blir nästa land som köper Gripen?
– Det kan jag inte säga. Det finns ett antal stora möjligheter. Men det vill jag inte spekulera i.
Försvarsministern säger att det svenska flygvapnet inte kan låna ut fler Gripen C/D till exportkunder. Kan det försvåra Saabs möjligheter att exportera planet?
– Nej, inte överhuvudtaget. Egentligen kan man vända på det. Vi kan leverera nya C/D-flygplan på 18 månader. Det är så korta ledtider att vi kan hantera det.
Defense News har publicerat en första bild på det nya skolflygplanets nos. Men jag antar att du har sett bilder på hur hela det nya planet ska se ut. Kan du beskriva det?
– Flygplan som flyger bra är vackra. De är tilltalande för det mänskliga intellektet. Jag tror faktiskt att det är så att vi ha skådat fåglar i all evighet och de är oftast så att vackra fåglar flyger bra. Det här är ett vackert plan.
Fotnot: Det engelska ordet ”spooky” betyder kusligt.