Närmare 70 procent av alla villaägare i Östergötland är försäkrade i Länsförsäkringar Östgöta. Skadechefen Sophia Nygren säger att hon inte kan kommentera om någon av de drabbade i tisdagens radhusbrand i Tokarp är försäkrade i bolaget.

– Vi kan inte uttala oss om den enskilda skadan eftersom vi har sekretess.

Sophia Nygren berättar dock att Länsförsäkringar Östgöta har en jourverksamhet som innebär att personal från försäkringsbolaget direkt åker ut till en brandplats.

Artikelbild

– I det akuta skedet ser vi till att våra försäkringstagare har någonstans att ta vägen. Man börjar alltid med att titta i deras eget nätverk, om de har någon granne eller bekant eller familjemedlem som de kan bo hos. Om man inte kan lösa det själv hjälper vi till med en tillfällig bostad.

Att få sitt hem förstört i en brand är naturligtvis en omskakande upplevelse. Den som vill erbjuds krisstöd i form av samtal. I det akuta skedet handlar det dock ofta om att lösa de mest basala behoven.

– Om allt har brunnit ner kan man behöva hjälp med saker som tandborste och lakan. Det kan ju till och med vara så att man inte har några kontanter. Vi tillhandahåller det mest akuta, säger Sophia Nygren och fortsätter:

– I nästa steg tittar vi långsiktigt på hur försäkringstagaren kan lösa sin boendesituation. I vissa fall kan det ta upp till ett år innan man kan flytta tillbaka till sin bostad. Vi hjälper till med att hyra bostäder. Det är svårt i en sådan här region, men det händer att vi hyr hus och lägenheter.

Under en brand för försäkringsbolaget en diskussion med räddningsledaren för att se vad som kan räddas.

– Vi är också angelägna om att polisen kan göra en teknisk undersökning. Bränder är dyra skador för oss. Men det viktigaste i de här lägena är att kunderna får hjälp och känner sig väl omhändertagna. Det är väldigt traumatiskt många gånger för de drabbade.