Ludvig Emgård har länge intresserats av modeller. Som liten ritade han av Sparbanksbyggnaden i Varberg i CAD och lekte med Lego, "extremt mycket". Senare studerade han lantmäteri i Lund och gjorde 3D-stadsmodeller i exjobbet innan slumpen tog honom till C3 Technologies. Efter den resan kom uppfinningen som skulle rita om kartan för kartbranschen.

– När jag såg den första flerpropellrade drönaren kände jag bara ”Wow”. De var så effektiva i sina svängningar och stod så stilla i luften. Jag förstod direkt att de var är perfekta för att scanna av byggnader.

2013 startade Ludvig Emgård företaget Spotscale med hjälp av Jonas Lindqvist från Intuitive aerial. Spotscale tillverkar 3D-modeller baserat på drönarbilder. Deras senaste stora projekt är att skapa en 3D-modell av US, som tidningen nyligen skrivit om.

Artikelbild

| Fantast. Som tioåring fick Ludvig Emgård en pappersmodell av parlamentet i Budapest. Därefter gällde bara modeller av verkligheten.

– 3D-modeller är perfekt för underhållsplanering och tillbyggnad. Till exempel i samband med en populär byggmetod som kallas infill. Infill handlar om att täppa till tomrum mellan hus, att förtäta staden istället för att den växer utåt.

I år börjar Spotscale ta fart och deras tjänster är välanvända inom stadsplanering. Lika lätt var det inte alltid.

– De första två åren var det överlevnad. Vissa var väldigt rädda för det nya. Men så finns det alltid de som är nyfikna. Vi fick in några tidiga kunder så vi kunde gå runt och när vi sen fick riskkapital har det bara gått framåt med kundnytta och internationalisering.

Farorna med drönare är dock påtagliga. Förutom den fysiska risken är integritetsskyddet en svår fråga. I och med den ökade populariteten börjar statliga instanser att trassla ut regelverket för drönarflygning.

Artikelbild

| Pilot. Gustav Gerdes står med båda fötterna på jorden, samtidigt som han flyger högt över hustaken. Uppdraget från Spotscale är att ta bilderna som sedan blir en 3D-modell av US.

– Datainspektionen såg att privatpersoner flög i andra syften, som att retas med grannen eller kolla in i sovrumfönster. Då kom man fram till att drönare skulle ses som en övervakningskamera. Men nu har man snart tagit bort den begränsningen och den första augusti behöver man inte längre tillstånd av Länsstyrelsen för att fota. Det är klart att det finns risker med drönare, men riskerna understiger nyttan.

Fotografering är inte allt som drönare kommer användas till i framtiden. Inifrån branschen ser han möjligheterna.

Artikelbild

| Krympt. På Linköpingsföretaget Spotscale skalar man ner städer till mindre format, vilket hjälper vid stadsplanering.

– Det kommer finnas en framtid när vi har drönare som flyger omkring överallt, som i Jetsons. Att leverera paket och människor tror jag kommer bli stort.

Människor?
Artikelbild

| Förändras. Med ständiga om och tillbyggnader behövs en detaljerad modell av sjukhusområdet. Drönare kan ta bilder på ett sätt som annars vore omöjligt.

– Ja, så kommer det att bli. I Dubai har man redan börjat tester med drönartaxi. På paketfronten tror jag att hjärtstartare, första hjälpen-kit och nödproviant kommer fort, sen privatpaketen.