Tomas Junglander, Stockholm, gläder ibland våra läsare med nostalgiska reportage och betraktelser från sin uppväxtstad Mjölby.
Kapital till att utveckla företaget Bröderna Forss fick bröderna låna av sin morbror.
När bolaget var som störst på 1960-talet hade man nästan 300 anställda i lokaler på östra sidan om järnvägen från järnvägsundergången fram till Duvelund vidare vid Albacken och i Vikingstad.
Vi som växte upp i Mjölby under 1950-talet hade alla en direkt eller indirekt relation till Bröderna Forss.
Det hela började i mindre skala på 1930-talet på västra sidan om järnvägen, närmare bestämt i hörnet av Kungsvägen och Svartåliden. Först var det bara en bensintapp, sedan tillkom en gummiverkstad. Ola Forss åkte runt i trakten och köpte upp begagnade däck som kläddes om (regummering) och såldes på nytt.
Man startade tillverkning av skottkärror och hästvagnar. Traktorvagnar blev det stora genombrottet, inte minst tack vare en avancerad koppling mellan traktor och vagn.
Under andra världskriget tillverkade man maskintransport-släp för armén. Sedan styrde efterfrågan mot timmersläp, skåpvagnar, tankvagnar och andra släpvagnar. Snart tillverkade man ett helt sortiment av släp.
Bröderna kompletterade varandra på ett harmoniskt sätt. Lasse Forss koncentrerade sig på försäljning och tekniska frågor medan Ola Forss var den som höll i pengarna och skötte administrationen.
Entreprenörandan ärvde de från sin farfar Anders Fredrik som redan 1897 startade ett företag i Vikingstad som tillverkade och reparerade jordbruksmaskiner.
Lasse Forss reste regelbundet till USA för att bli inspirerad och hitta nya lösningar på problem. Lösningar som sedan vidareutvecklades av duktiga medarbetare i Mjölby.
Säkerhetstänkandet fick tidigt hög prioritet. Trafiksäkra kopplingar mellan fordon och släp. Avancerade bromssystem. Hjulupphängningssystem med fjädrar som gav bättre lastningsegenskaper än vad konkurrenterna kunde åstadkomma. Allt detta hjälpte till att göra företaget till marknadsledare i Sverige.
Genom sina kontakter i USA fick Lasse Forss också agenturen i Sverige för Thermoking, ett företag som redan 1938 utvecklade kylvagnar. Att kunna transportera mat över långa sträckor utan att den blev förstörd, skapade en helt ny industri.
På den här tiden gick chefen regelbundet ut i verkstaden för att slänga käft, känna av atmosfären eller testa en ny idé genom att rita upp den på golvet framför intresserade medarbetare.
Att få som uppgift att gå hem till chefen och sätta ihop chefens hustrus sönderplockade symaskin kunde vara en test så god som någon.
Många är vi som har upplevt Bröderna Forss legendariska festlokal. Kanske har några av oss kvar ett gruppfoto från en eller annan fest där vi har deltagit.
Stadshotellet under ledning av källarmästare Biltinge kunde under storhetstiden på 1960-talet få 50 lunchgäster per dag enbart från företaget.
Korpfotboll var något som tilldrog sig stort intresse i Mjölby. Bröderna Forss ställde alltid upp med bra lag inte minst tack vare bröderna Svensson som tidigare hade spelat för MAI.
Bröderna Forss framgångar banade väg för etableringen av BT i Mjölby. Här fanns redan många företag med inriktning mot transporter och annan logistik. Senare när Bröderna Forss blev Forss Parator och minskade sin verksamhet i Mjölby fanns redan välutbildad arbetskraft att tillgå för BT.
Bröderna Forss sålde sin skapelse i rätt tid före nedgången inom byggnadsindustrin i början på 1970-talet. Den kraftiga nedgången i bostadsbyggandet, vi minskade från 100 000 till 50 000 nya bostäder per år, orsakade en kris inom transportsektorn. Många företag slogs ihop, andra gick under.
Wallenbergägda företaget Incentive, som köpte Bröderna Forss i slutet av 1964, slog först ihop det med Linköpingsbaserade ASJ och sedan med materialhanteringsföretaget Parator. Tanken med att sälja till ett utvecklingsbolag som Incentive var att få tillgång till kapital, ledningskapacitet och andra resurser som familjeföretaget led brist på.
Företaget utvecklades ändå inte så bra som man hade hoppats och efter ytterligare ett par ägarskiften försvann Forss-Parator som företag i slutet på 1980-talet, även om verksamheten liksom produktnamnet levde kvar i Mjölby till 1993 genom Componenta Transport AB.
Mjölby fortsätter ändå att vara ett centrum för utveckling av transportfordon. Trailerkomponenter, Tankman, Hogstad Svets, Mjölby Släp och Trailer samt Billackering i Mjölby är några företag som har koppling till gamla Bröderna Forss.