Vissa föräldrar vill låta barnen gå kvar i särskolan

Sex barn i särskolan Mjölby hade fått fel diagnos. De slussas nu över till grundskolan. Men vissa föräldrar är emot beslutet.

Peter Tollsten, tillförordnad rektor på Lagmansskolan i Mjölby.

Peter Tollsten, tillförordnad rektor på Lagmansskolan i Mjölby.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2022-08-24 16:55

Peter Tollsten, är tillförordnad rektor på Lagmansskolan i Mjölby där grundsärskolan finns. Han berättar att föräldrar har olika önskemål efter att de sex eleverna som fått fel diagnos nu skrivits ut från grundsärskolan. Vi har tidigare berättat om en pappa som önskar att hans son ska gå i en vanlig klass i grundskolan men som går kvar i särskoleklassen. Men det finns även andra viljor.

– En del önskemål handlar om att man vill att eleven går kvar i samma klass i grundsärskolan även om man går efter grundskolans läroplan. Och det finns även de som vill att eleverna går kvar med samma förutsättningar som nu och stannar i grundsärskolan. Det man utgår ifrån är elevens behov. Men man kan inte tvinga en elev att gå kvar.

Han berättar att elever som inte vill gå kvar i särskolan får hanteras via de stödfunktioner som finns i grundskolan. 

– Där finns det till exempel speciallärare och särskilda undervisningsgrupper.

Har du som rektor något mandat att besluta om elever kan gå kvar i grundsärskolan?

– Det beror på vad man menar när man säger grundsärskolan. Om man inte har diagnosen intellektuell funktionsnedsättning så får man inte gå i särskolan. Men däremot särskolan som fysisk plats och den pedagogik som finns där, visst kan man erbjuda det till andra elever. Det blir som när man har en elev som går på grundsärskolans läroplan i en vanlig klass.

Vad tänker du kring barnens möjligheter att uppnå de nya kunskapsmålen som blir tuffare?

– Ja, så är det. Det är tufft för många elever i dagens skola att nå kraven i grundskolan, de är ganska högt satta. Speciellt för elever som hamnar i en form av gråzon. De kan ha en svag intellektuell förmåga men precis klara sig över de nivåer som ligger till grund för en inskrivning i grundsärskolan. Det är ganska många barn som hamnar där och som har väldigt svårt att nå kunskapsmålen.

Hur kan man stötta dem?

– Då kan det vara bra att man jobbar med den metodik och de resurser som finns på grundsärskolan. Även om man kanske inte når kunskapskravet så når man längre med den metodiken. Men sedan beror det ju på vilka ämnen det handlar om.

 Vad tänker du kring det som hänt?

– Familjerna har hamnat i en situation man inte ska hamna i. Jag har full förståelse för att det här vänder upp och ned på jättemycket saker, det väcker tankar och oro för framtiden. Det kan jag bara beklaga, det är saker som tyvärr har blivit fel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!