Här skapar åttorna klassens egen raplåt

"Vi e här för o skina, när vi supportar mina", låter det inne i grupprummet när inspelning pågår på Lagmansskolan.

Johannes Abada i 8C på Lagmansskolan rappar in sin text.

Johannes Abada i 8C på Lagmansskolan rappar in sin text.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2023-01-31 16:10

Det är klass 8C som har workshop med utbildningsverksamheten Optagonen. De håller på hela förmiddagen i klassrummet. Först delas klassen in i grupper om fyra eller fem elever där de får skriva fyra rader text var. Det ska handla om den egna klassen. Tillsammans ska textraderna bilda en låt som spelas in när grupperna är klara med textförfattandet.

Martin Masarov och Alex Jassim från Optagonen sätter på ett förinspelat beat. 

undefined
Yosef Al-Asady går i åttan och är van vid att rappa. Han har gjort det hemma och trivs i den rollen på klassens workshop.

Yosef Al-Asady har inga problem att hitta rytmen och skriva text. Han berättar att han sitter hemma och skriver raplåtar. Hans grupp ska spela in i det mindre rummet intill. Alex räknar in honom och sedan kommer orden naturligt i takt med beatet.

– Vi ska sjunga varsin rad, säger Johannes men vill att Yosef börjar.

undefined
Tjejerna i 8C filar på sina rader. Rimmet är viktigast, tycker Julia Höglund, Mira Björk, Ida Hammarlund och Ella Englund.

Yosef vet också hur man lägger på Ad-Libs, efteråt, ett stön, ett ord eller en kort strof som förstärker och betonar budskapet man vill ha fram. Budskapet är ju viktigt, i det här fallet verkar budskapet vara hur bra just klass 8C är: "8C ey äru me".

– V lyssnar mycket på Ant Wan, berättar Yosef och de andra i hans grupp, Hebun, Johannes och Ahmed. 

undefined
Alex Jassim kommer från utbildningsföretaget Optagonen som ordnar workshops inom olika kreativa verksamheter. Här är han på Lagmansskolan i Mjölby.

En annan grupp består av Julia, Mira, Ida och Ella. De har inte riktigt bestämt vem av dem som ska sjunga.

– Det är viktigt att få till rimmen. Våra fyra rader ska sättas ihop med de andra gruppernas sedan, säger Julia.

Alex Jassim berättar att Optagonen AB hållit på med dessa workshops i flera år. Över 150 kommuner i landet har fått besök av bolagets inspiratörer och kreatörer. Omkring 1 500 klasser på skolor runt hela landet har deltagit. Varje klass gör en låt som mixas och läggs ut på musiktjänsten Spotify för vem som helst att lyssna på.

undefined
En av grupperna i klass 8C på Lagmansskolan som skriver en raptext, Hebun Aydin, Johannes Abada, Yosef Al-Asady och Ahmed Al Ali.

– Det handlar om att väcka intresse hos ungdomarna och höja deras självkänsla. Vi har gjort det här länge och det märks så mycket glädje, säger Alex Jessim och berömmer killarna i Yosefs grupp.

Det är Alex som ska jobba med att mixa ihop alla inspelade strofer i låten. 

undefined
Casper Tornell Thim rimmar på sina rader som ska bli en raplåt om klass 8C på Lagmansskolan.

Flera highfive och fistbumpar delas ut i rummet innan det är dags för nästa grupp att spela in sina rader.

– Wallah, det kändes bra. Jag kan tänka mig att leva så här, säger Yosef efteråt och menar att han gärna vill hålla på med musik efter skolan.

Vad låten ska heta kommer klassen att få rösta fram. Om några veckor ska den vara ihopklippt, färdigmixat och kunna avlyssnas på Spotify.

undefined
Johannes Abada i 8C på Lagmansskolan rappar in sin text.
Adam Paakkari, Gabriel Kass Alias och Yazan Zaarour i åttan kämpar med sina textrader.
Adam Paakkari, Gabriel Kass Alias och Yazan Zaarour i åttan kämpar med sina textrader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!