– Superfina siffror. Ni ligger långt över rikssnittet, sa ministern vid sitt besök på skolan på onsdagen.

På några år har yrkesgymnasiet Dackeskolan lyckats öka andelen elever som blir behöriga till högre studier och går ut med godkänd examen till drygt 90 procent.

– Det är vi stolta över och vi har jobbat hårt för att komma dit, säger en av skolans rektorer, Fredrik Einvall.

Artikelbild

| Anna Ekström ville veta hur fler kan lockas att bli yrkeslärare. Dackeskolans Bengt-Erik Yngve och Pelle Kåhlin nämnde bland annat löneläget, och behovet av uppmuntran att våga sig in i skolans värld.

Medan många andra har svårt att locka elever till yrkesprogram har Dackeskolan ett högt söktryck. I år konkurrerade 136 sökande om 22 platser på byggprogrammet. Till el- och energiprogrammets 18 platser sökte 92 personer.

Framgångarna intresserar gymnasieminister Anna Ekström (S). Hon är mycket bekymrad över arbetskraftsbristen i många branscher, samtidigt som majoriteten av gymnasieelever väljer teoretiska utbildningar.

Under onsdagen besökte ministern Dackeskolans samtliga program och talade med elever och personal. På guldsmedsprogrammet diskuterade hon ungdomarnas syn på vidare högre studier. På restaurangprogrammet ville hon veta vad som fått dem att välja yrket. Oscar Andersson och Tommy Sahlén berättade att extrajobb och kontakter lett dem vidare.

– Och det är väldigt skönt att veta att jag får jobb när jag slutar skolan, sa Tommy Sahlén.

Artikelbild

| Gymnasieminister Anna Ekström (S) diskuterar utbildningsmöjligheter efter gymnasieskolan med Jennifer Riverland och klasskompisarna på guldsmedsprogrammet.

Malin Limber, en av skolans rektorer, säger att skolan byggt upp ett nära samarbete med det lokala och regionala näringslivet och utformar utbildningen så att eleverna får relevanta kunskaper.

– Vi har också mycket engagerade handledare på de arbetsplatser dit vi skickar elever på praktik, säger rektorskollegan Per-Olof Niemi.

Motiverade elever behöver motiverade lärare. Det råder lärarbrist. Hur ska fler lockas att bli lärare och vilja stanna i yrket?

– Det är en skriande brist på lärare. Ett sätt är att yrkeskunniga kan bygga på med utbildning för att kunna undervisa, säger gymnasieminister Anna Ekström.

Ministern vill också se fler platser på lärarutbildningarna, och fler examensspår från andra utbildningar. Hon vill att den som exempelvis studerar till ingenjör på högskolenivå kan välja en inriktning som ger behörighet att undervisa inom ämnesområdet. Och hon vill se läraryrket framställas mer attraktivt. Där får hon medhåll av rektorer Einvall och Limber.

– Vi har själva ett jättestort förtroende för vår egen organisation. Bilden av hur eländigt det är i skolan stämmer inte, säger Fredrik Einvall.