Så hanterades Lalandiaalternativen av kommunen

Det fanns alternativ till Lalandia, men de erbjöds aldrig danskarna fullt ut utan visades bara. Det var Varamon som gällde. Det klargör nu kommunen.

Kommundirektör Peter Ingesson tydliggör hur Lalandia erbjöds alternativ till Varamon.

Kommundirektör Peter Ingesson tydliggör hur Lalandia erbjöds alternativ till Varamon.

Foto: Lina Handberg, Maria Biamont, Anders Törnström

Motala2021-06-14 06:00

I sitt yttrande till mark- och miljödomstolen redogör kommunen för att det funnits alternativa placeringar av Lalandias anläggningar. Man bifogar en karta över Varamon, Klubbudden (Saabs anläggning) och Norrsten. Men några ytterligare handlingar eller utredningar om alternativen finns inte med.

Samtidigt visar en genomgång av tidigare intervjuer att bilden av alternativens existens varierat. I en intervju den 17 maj 2018 får kommundirektör Peter Ingesson frågan "Har ni erbjudit Lalandia någon annan mark?". Han svarar då "Nej. Det är det här området som vi ville utveckla."

Har ni erbjudit Lalandia något alternativ eller inte?

– Vi har bara visar Lalandia de alternativ som finns. Vi har inte erbjudit dem någon annat. Vi har visar de vilka möjligheter som finns. När det här började visste vi inte omfattningen och vilka volymer som det handlade om. Därför visade vi de områden som fanns, säger Peter Ingesson i dag och fortsätter:

– Vi har inte spelat under täcket. När det nu uppstått diskussion om detaljplanerna så vi vill ändå markera hur vi arbetat och hur vi kommit fram till att det är i Varamon som det här måste hamna.

Tidigare kommunalrådet Camilla Egberth (S) bekräftar den bilden:

– Vi presenterade de möjliga områdena som fanns i projektkatalogen, men det visade sig ganska snart tillsammans med Lalandia att de inte var aktuella. Det konceptet som de ville ha krävde mer utrymme och attraktiv mark.

Peter Ingesson påpekar att det var en stor utmaning att fånga intresset från ett så stort företag som Lalandia. För att lyckas med det behövdes något verkligt intressant. Det var ett attraktivt område som Varamon med närheten till riksväg 50. Han lyfter också in att kommunen sedan 2009-2010 hade ett idéprogram om att man ville utveckla Varamon med camping och hotellverksamhet. Dessutom hade Tillväxt Motala för ett uppdrag att särskilt utveckla området kring Folkets Park. Det sammantaget gjorde att Varamon alltid varit huvudspåret.

– Det var också i Varamon som både vi och danskarna såg attraktiviteten. I Danmark har det funkat att ha hela Lalandia på en åker, men vi bedömde att det inte skulle hålla här. Det var en ömsesidig bedömning, säger Peter Ingesson.

När tog ni upp alternativen?

– Det har funnits med en karta med tänkbara markområden. De är fortfarande aktuella. Det är ju andra etableringar som kommer efter Lalandia som nu kan vara aktuella där, säger han.

Finns det någon utredning eller material om de alternativa områdena?

– Vi tittade på dem översiktligt. Det gjordes ingen fördjupning eftersom vi ömsesidigt var överens om att göra något med området i Varamon. Det var ju där vi hade ett idéprogram om en utveckling, säger Peter Ingesson.

Om Lalandia hade visat intresse för Klubbudden istället, hade ni inlett samtal med Saab då i så fall?

– Det är spekulationer, men det är möjligt, säger han.

Borde ni utrett alternativen ytterligare så att det funnits mer material om varför ni avfärdat dem?

– Vi visade att de här möjligheterna fanns, men det framkom tidigt att de inte var aktuella. Att då lägga utredningsresurser för att kunna förkasta alternativen ytterligare kändes inte aktuell, säger Peter Ingesson och får medhåll av Camilla Egberth.

Tillväxt Motalas tidigare vd, Joakim Ljungqvist, har också tidigare uttalat sig om processen kring etableringen. Han har dock avböjt att kommentera.

Peter Ingesson, kommundirektör.
Peter Ingesson, kommundirektör.
Kriterierna för valet

I valet mellan de alternativa platserna tittade kommunen på fyra faktorer enligt svaret till domstolen:

– Hur stora markområden fanns att tillgå.

– Hur var förutsättningarna att ta sig dit med cykel, bil, kollektivtrafik och till fots.

– Hur var möjligheterna att anlägga ett semesterkoncept som fungerar året runt.

– Attraktionskraften (vill folk komma dit om resan tar två, tre timmar).

Den slutliga bedömningen var att enbart Varamon uppfyllde kriterierna.

Karta: Norrsten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!