Nu ska bidragsfusken minska – med hjälp av fejkkonto

Ett fejkkonto på Facebook ska hjälpa socialkontoret i Motala att motverka bidragsfusk och felaktiga utbetalningar.

Ett fejkkonto på Facebook ska hjälpa till att syna bidragsfusk i Motala kommun.

Ett fejkkonto på Facebook ska hjälpa till att syna bidragsfusk i Motala kommun.

Foto: Agnes Ganestål

Motala2023-09-04 05:30

Socialkontoret i Motala kommun planerar för ett Facebook-konto, som ska komma att användas som verktyg vid utredningar om ekonomiskt bistånd, där man misstänker att fusk förekommer. I en mejlkonversation beskrivs det stundande kontot som ett "fejkkonto".

– "Fejkkonto" låter lite fult, säger Lilane Lundwall, enhetschef för socialkontoret, men konstaterar samtidigt att det inte är ett vanligt sociala medier-konto som planeras, vilket i sin tur krockar med vissa sociala mediers bestämmelser.

undefined
Lilane Lundwall, enhetschef på socialkontoret, framhåller att Facebook endast kommer att användas som verktyg i redan inledda utredningar om felaktiga utbetalningar, inte för rutinmässigt sökande. Kontot kommer inte heller att användas till kommunikation.

Huruvida det på namnet kommer framgå att det är socialkontorets konto vet man inte i nuläget. Likväl konstateras det, i mejlkonversationen, att andra kommuner har valt ett namn som knyter an till arbetsplatsen. Vissa har till exempel med ordet "FUT", vilket står för "felaktiga utbetalningar".

Finns det planer på att bygga upp kontot, med exempelvis inlägg och profilbild?

– Så långt har vi inte kommit än. Vi behöver titta lite på hur andra kommuner har gjort och på hur andra myndigheter gör när de bygger upp sina konton.

undefined
Frågan om myndigheters sociala medier-användning är inte ny. I början av 2015 fattade Justitieombudsmannen, JO, beslut om en anmälan mot socialförvaltningen i Hultsfred kommun. En handläggare hade, i ett ärende om försörjningsstöd, tagit del av information om en biståndssökare från internet. JO kom dock fram till att det inte finns några formella hinder mot att socialtjänsten hämtar in offentliga och allmänt tillgängliga uppgifter från internet om biståndssökare, så länge det sker inom ramen för en utredning.

I början av 2015 fattade Justitieombudsmannen, JO, beslut om en anmälan mot socialförvaltningen i Hultsfred kommun gällande just sociala medier. Grunden för anmälan var att en handläggare, i ett ärende om försörjningsstöd, tog del av viss information om biståndssökaren från internet.

Enligt JO:s beslut i ärendet finns det inga formella hinder mot att socialtjänsten hämtar in offentliga och allmänt tillgängliga uppgifter från internet om biståndssökare, så länge det sker inom ramen för en utredning. Socialtjänsten bör alltså, enligt beslutet, inte ägna sig åt allmänt eller rutinmässigt sökande. Lilane Lundwall är tydlig med att socialkontoret ska efterleva det.

– Det är i de utredningarna där vi misstänker fusk som vi kommer att använda oss av sociala medier.

Hur ofta räknar ni med att använda er av Facebook?

– Det är jättesvårt att säga. Jag har ingen statistik på hur många utredningar vi har på ett år, men det är ett antal där man av någon anledning tror att det har blivit felaktigheter. Det kan både vara medvetet fusk, men också missar.

JO lyfter att enskilda handläggare inte bör avgöra hur eller när en informationssökning ska genomföras. Vad kommer ni att ha för rutiner?

– Vi har inte kommit till delegationen än, säger Lilane Lundwall, men menar att det inte kommer vara "fri tillgång till kontot" utan att det troligen kommer att vara ledningen för ekonomiskt bistånd som får tillgång till kontot.

Socialkontoret i Motala ska framöver ta hjälp av Facebook för att minska bidragsfusk.
Socialkontoret i Motala ska framöver ta hjälp av Facebook för att minska bidragsfusk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!