Den stockholmsbaserade firman Allblästring AB är på plats med tre personer plus för dagen, projektledaren Sten-Åke Sjölund. Han berättar att arbetet är i full gång men man har stött på patrull i form av en stålbalk som på grund av rost måste åtgärdas.

– Det har gått bra fram till igår. Vi måste byta en balkbit som har rostat och uppvisat sprickor.

Så idag är även underentreprenören Motala verkstad på plats vid brorenoveringen. Montageledare Jan Darnell från MV diskuterar saken med Sten-Åke Sjölund. Jan nämner att man från början räknade med en veckas jobb med att åtgärda balken men tror i dagsläget att ett par veckors arbetsåtgång är ett rimligt antagande.

Artikelbild

| Sten-Åke Sjölund, projektledare Allblästring AB.

För tillfället får blästrarna arbeta med innandömet på bron istället och någon fara för tidsplanen är det inte enligt Sten-Åke Sjölund.

– Vi hade räknat med att varje brodel kommer att ta fem veckor. Nu står det lite stilla, men det är ingen fara för deadline tills vi ska vara klara. Vi har till sista mars på oss. På sin höjd blir arbetet bara förskjutet någon vecka.

– Vi sandblästrar och tar bort all färg. Sedan lägger man på fem lager av bland annat zinkfärg, säger Sten-Åke Sjölund.

Riksvägsbron kommer, när den är klar, att ha samma gröna färg som järnvägsbron. Han berättar vidare att hela bron kommer att gås igenom men att i det stora hela är bron i bra skick.

Artikelbild

| Kanalbron, Vadstenavägen.

– Vi anlitar alltid lokala entreprenörer, som i det här fallet Motala Verkstad, säger Sten-Åke och gör sig redo för att strax ge sig iväg.

– Nu ska jag upp till Stockholm och räkna på ett jobb, Gröna Lunds Vilda Musen. Så idag blir det från klaffbro till karusell.