Hon är född i Växjö. Uppvuxen i Kungsbacka på västkusten och Hannover. Därefter mellanstadiet i Axvall, mellan Skara och Skövde.

– Sedan kom vi hit till Motala och jag gick högstadiet och gymnasiet här. Så blev det pianolinjen på Vadstena folkhögskola efter gymnasiet. Efter det kom jag in på musikhögskolan i Örebro.

Visste du tidigt vad du ville ägna dig åt?

Artikelbild

| " Av alla artister vi jobbat med så gillar jag Janne Åström bäst - han är fantastisk", säger Anna Gullman om jubileumskonserten.

– Jag ville bli lärare. Det har jag alltid velat. Helst lärare i historia och religion. Men kom inte in.

Men musiken då - har den alltid funnits där för dig?

– Ja, i princip. Jag tog pianolektioner i Skara och har sjungit i kör. I högstadiet spelade jag piano för Göran Friman. Vi är kollegor nu. Det är jätteroligt. Så honom har jag mycket att tacka för.

Anna berättar att det som gjorde att det tog riktigt fart var när hon började på Platengymnasiet och träffade Ion Säflund och började spela i Platens Pipare.

Artikelbild

| Anna Gullman firar 20 år som körledare för Motala Kammarkör - nu blir det jubileumskonsert.

– Det var fantastiskt. Det styrde egentligen hur jag valde sen. Göran Friman flyttade från stan och då fick jag spela piano för Anders Pettersson i Vadstena. Sedan fick jag inte spela mer för honom och då försvann intresset.

När Anna inte kom in på lärarlinjen ringde hon till Anders Pettersson i Vadstena och frågade om hon fick ta privatlektioner.

Artikelbild

| " I högstadiet spelade jag piano för Göran Friman. Vi är kollegor nu. Det är jätteroligt. Så honom har jag mycket att tacka för".

– Nej, det får du inte, sa han, men du får börja på pianolinjen. Så då gjorde jag det. Sedan gick jag där i ett år. Alla andra sökte sen till musikhögskolan, så då sökte jag också och kom in. Då blev det Örebro i fyra år. Sista året var man tvungen att välja någon ensambleform. Det blev då kör och då öppnades körvärlden för mig. Jag hade en jättebra lärare där, Solvieg Ågren, som såg något och sa åt mig att satsa på det.

Anna Gullman fortsatte studierna efter detta och gick ett år i Örebro, två år i Göteborg och sedan ett år till i Örebro. Så det blev fyra år extra med specialisering på kördirigering.

– Då jobbade jag samtidigt på Platen och startade upp det estetiska programmet där.

Hon var sedan musiklärare på Platengymnasiet i nästan tio år. Sedan fick Anna en heltidstjänst på musikhögskolan i Örebro efter det. Där blev hon kvar i åtta år.

Fram till 2008 var hon på musikhögskolan i Örebro. Sedan var hon mammaledig och frilans. Under den perioden åkte hon runt i halva Sverige och hade kördagar. Men nu är det Kulturskolan i Motala som gäller för Anna.

– Det är nu tredje omgången jag jobbar här på Kulturskolan. Nu arbetar jag heltid. Jag håller på att bygga upp en barn- och ungdomskörsverksamhet här. Min första kull är uppe på gymnasiet nu och jag undervisar i kör och El Sistema.

Med Motala Kammarkör har Anna jobbat med sedan 1998.

Hur orkar man vara ledare för en och samma kör i 20 år?

– Svaret är helt enkelt att Kammarkören utvecklas hela tiden. Sångarna är inte rädda för nya utmaningar och det är en fin och hjärtlig stämning i kören. Det är ett fantastiskt gäng som lägger ner mycket tid och energi på att ro alla våra projekt i land. Hemligheten är att både kören och jag gör det tillsammans! Då blir det bra

Den 15 september är det dags för jubileumskonsert på Kulturakademin. Förutom Motala Kammarkör så medverkar Janne Åström och Bengan Jansson.

– Vi tänkte oss en lite närmare, intimare konsert. Vi har gjort konsert med Janne förut, mer storslaget och ösigt. Nu gör vi lite annorlunda i och med att det bara är Bengan som kompar på dragspel. Av alla artister vi jobbat med så gillar jag Janne Åström bäst - han är fantastisk.