I Motala kommun har tio förskolor och skolor egna skolskogar.

– Idén med skolskog är att skolor och förskolor ofta vill använda naturen i sin undervisning, säger kommunekolog Henrik Sandberg.

Vill man ha mera utomhuspedagogik måste man också ha någonstans att vara. Det kan vara att man vill anlägga en grillplats, bygga en koja eller kanske bryta grenar.

Artikelbild

| Emma och Julia har tar sig an en mattefråga i skolskogen.

– Saker som ligger utanför allemansrätten, säger han.

Skolan och kommunen tecknar ett enkelt avtal om skolskog. Skolorna ska också känna sig trygga med sitt skolskogsområde och veta att det inte kommer att avverkas.

Mattelektion ute

Smedsby skola har ännu inte något skolskogsavtal, men det är på gång. Skolskogen där används flitigt.

Artikelbild

| Mattelektionen i skolskogen blir både matte och idrott på samma gång.

– Vi använder den till att ha lektioner i och som lekplats, säger läraren Carl-Magnus Johansson.

Just idag är det mattelektion för årskurserna 4, 5 och 6.

Artikelbild

| Läraren Carl-Magnus Johansson står placerad på skolgården. Dexter går i fyran och avrapporterar sitt lags svar på frågan.

Eleverna är indelade i lag och på ett pingisbord på skolgården slår de en tärning. Siffran plussas ihop med ett tidigare tal och ger numret på den fråga som ska letas upp i skogen.

Lagarbete

Artikelbild

| En av frågorna.

Första momentet blir att hitta den orangefärgade lapp som har rätt nummer. Sen ska frågan på lappen lösas och laget ska springa tillbaka till Carl-Magnus och berätta hur frågan löd och vad laget svarar. Är det rätt stås tärningen på nytt och jakten på nästa fråga är igång.

Julia Hansson Sparrnäs, Emma Palmgren, My Algström och Ebba Wallman går alla i sexan och kallar sitt mattelag för Girlpower. Tjejerna tycker att det är jättekul att ha utomhuslektioner.

Artikelbild

| My, Ebba, Julia och Emma i mattelaget Girlpower.

– Man får motion också, ropar My och rusar vidare.