I stenhård konkurrens lyckas Ljudbutiken i Mjölby överleva. Genom många timmars arbete och modet att satsa har familjen Svensson Virta tagit sig igenom både kriser och barnuppfostran.

– Barnen har alltid fått vara med oss. Vi har ju inte varit föräldralediga på samma sätt som andra. Det har alltid varit några timmar om dagen vi har varit tvungna att vara här. Då har barnen suttit och kopierat händerna och haft ritverkstad på kontoret, berättar Mona Svensson Virta.

– Alla våra barn har jobbat här, och alla är entreprenörer, säger pappa Per-Anders stolt.

Artikelbild

| Kontinuitet. TV-apparater är fortfarande basen i verksamheten för Per-Anders Svensson.

Nu förbereder sig en självutnämnd kung, uppvuxen i butiken, på att ta över tronen. Att bara sälja TV och radioapparater går inte överleva på. En ny tillbyggnad stod färdig – precis när finanskrisen 2008 slog till som värst.

– Den här delen som vi sitter i nu kunde blivit vår död, men utan den hade vi inte kunnat ta in köken och grillarna, berättar den självutnämnde grillkungen Sebastian Virta.

Att det blev grillar var något av en serie lyckade omständigheter och Sebastians vilja att satsa på e-handel.

– Vi märkte att det gick sälja grillar från Ljudbutikens webbshop. Du hör ju hur befängt det låter. Det är ju helt idiotiskt att köpa en grill på Ljudbutiken.

Artikelbild

| Kitt. Mamma Mona Svensson Virta är den som håller ihop familjen och företaget.

Ett avtal med företaget som levererar plattformen för webbutiken och en herrans massa grillar blev startskottet till Grillkung.nu.

– Jag behövde inte ligga ute med en krona. Egentligen var det ingen större risk för morsan och farsan heller, annat än att vi köpte in grillar för en halv miljon helt plötsligt, säger Sebastian med ett skratt.

Artikelbild

| Generationsväxling. Mona och Per-Anders ser fram emot att trappa ner när Sebastian kliver in i rollen som butikschef.

Mamma Mona håller inte riktigt med, men pappa Per Anders ser möjligheter.

– Det var ett så pass bra upplägg Sebastian ordnade. Att känna igen en bra affär sitter i ryggraden.

Artikelbild

– Egentligen är jag och farsan lite lika, och går varandra på nerverna ibland. Morsan är kittet som håller ihop företaget. Jag och farsan är cowboys som skjuter ifrån höften.

Mona är den lugna sammanhållande faktorn när familjerollen och företagarrollen krockar. Hon är administratören som städar upp när krutröken lagt sig.

Artikelbild

– Vi försöker hålla det professionellt här. Men det är klart att man kanske diskuterar lite mer mellan oss som förälder och barn än med andra anställda, och man kanske går lite mer i klinch också, menar Per-Anders

Sebastian håller med.

Det kan bli ett lite aggressivare tonläge ibland, men det är sällan vi tar med det hem. Jag kan "brinna till", men sedan är det över för mig.

Mona är van och vet hur grabbarna ska tas.

– Det finns en trygghet, vi vet hur vi är och var vi har varandra. Skulle jag säga att det alltid är lätt, så skulle jag ljuga. Men det är ett sätt att leva och vi tycker ju om det. Det är sällan tråkigt att gå till jobbet, oavsett motgång eller medgång.

Per-Anders har trappat ner och jobbar "bara" 40 timmar i veckan. Även om Sebastian haft hjälp på vägen så har han fått jobba för att ro idéerna iland. Idag har Sebastian tagit över rollen som butikschef och blivande vd.

– På pappret är det en ganska diffus roll. Men jag skulle vilja påstå att det är jag som driver företaget framåt. Det är inte jag som fattar alla beslut, men om det ska hända något nytt så måste jag driva det.