Det har gått tre månader sedan filmkollektivet Crazy Pictures släppte sin första trailer för "Den blomstertid nu kommer". Responsen blev över förväntan. Den sågs av hundratusen personer på bara några timmar. Efter några veckor var filmen såld till över tio länder, bland annat Tyskland, Österrike och Spanien.

– Vi var inte riktigt beredda på det, säger Olle Tholén på Crazy Pictures.

– Det är jätteroligt. Vi gör filmen för publiken och då är det fantastiskt med all respons, säger Victor Danell i filmkollektivet.

Artikelbild

Victor Danell, Rasmus Råsmark, Olle Tholén och Viktor Strand i Crazy Pictures lokal på Butängen.

Ett sådant intresse för en debutfilm är ovanligt, enligt Anita Simovic på SF Studios internationella avdelning.

– Det mest uppseendeväckande i det här fallet är att utländska distributörer reagerar så starkt på en teaser som bara är några sekunder lång, säger hon.

– Men alla tycker att teasern ser väldigt välgjord ut och jämför den med Hollywood-filmer som har en betydligt större produktionsbudget. Sedan bestämmer de sig även för att köpa den, utan att läsa manus eller se mer, förmodligen för att filmens tema och genre är precis det de man bedömer att marknaden i respektive land vill ha, fortsätter hon.

De dystopiska skildringarna blir bara fler i film och tv. Nu gör genren även intåg i svensk film som ofta förknippas med starka draman och snygga kriminalhistorier. I vår kommer flera filmer om Sverige präglat av kaos och oro. För en tid sedan hade "Innan vintern kommer" premiär, Stefan Jarls filmberättelse om en våldsam statskupp. Senare i vår kommer Jesper Ganslandts "Jimmie" – där en far och son flyr genom ett raserat land – och i midsommar går "Den blomstertid nu kommer" upp på bio.

Artikelbild

| Sug efter katastroffilm. När Crazy Pictures släppte sin senaste trailer för långfilmsdebuten "Den blomstertid nu kommer" sågs den av hundratusen personer på bara några timmar. Några veckor senare var filmen såld till över tio länder. "Vi var inte riktigt beredda på det" säger Olle Tholén på Crazy Pictures.

I filmen skildras ett Sverige utsatt för en mystisk attack som skadar civilsamhället och tvingar den unge Alex att fly till sin tidigare hemby. Där måste han också försonas med sin far och sin ungdomskärlek, Anna, medan de kämpar för att överleva.

– På ett sätt har man väl rätt i att filmen ligger i tiden. Det är klart att vi speglar rädslor som finns i vår samtid, säger Victor Danell.

Artikelbild

| Förstöras på nytt. En kyrkan i miniatyr står kvar i Crazy Pictures lokaler på Butängen. En sekvens som i filmen ska bli två sekunder lång kommer att tas om. Men först måste kyrkan bli hel igen.

Men filmkollektivet har arbetat med sin film i sju års tid och värjer sig ändå emot att deras film pekas ut som en del av en trend.

– Vi har inte lockats av att göra en film om terror, utan har velat göra en spännande film i en kontext som vi aldrig sett tidigare i svensk film, säger Olle Tholén.

Artikelbild

Unikt uttryck. Christoffer Nordenrot i huvudrollen som Alex. "Vi har jobbat ihop jättelänge. Han är verkligen unik i sitt uttryck" säger Olle Tholén om honom.

– Till en början fick vi höra: "Men hallå grabbar, vad är det för saga ni håller på med?". Men sedan har tiden allt mer hunnit ikapp filmen, fortsätter han.

Att filmen utspelar sig kring midsommartid är ingen slump.

Artikelbild

– De som är konspiratoriskt lagda hävdar att Sverige är sårbart då, när exempelvis många myndigheter är stängda, säger Olle.

Filmen är färdigklippt och filmkollektivet från Norrköping är inne i en slutprocess. De arbetar med färgkorrigering och snart åker Olle Tholén och Victor Danell till Norge för att mixa filmen med en ljuddesigner i Lillehammer som tidigare har arbetat med filmer som "Kon-Tiki" och "Vågen".

– I Norge har man gjort mer extrem film än här, säger Olle.

I morgon släpps en ny trailer som kommer att visas på vita duken före actionäventyret "Tomb Raider" med svensk premiär på fredag. Men själva är killarna i Crazy Pictures inte särskilt förtjusta i trailers över huvud taget.

– Själv älskar jag att gå in i biosalongen och se en film som jag inte vet något om. Då går man rakt in i filmens universum, säger Olle Tholén.

– Vi skulle kunna göra en mer maxad trailer, men vi väljer att inte visa och avslöja så mycket. Det vore synd när vår film bygger på mystik.