Berättelsen börjar med en gravt synskadad son som behövde lära sig kemi. Mamman Pernilla Molander spenderade en lång kväll tillsammans med sin sons assistent Anna Kristensson. De ville hitta ett sätt att lära ut atomens anatomi som inte krävde god syn. Vid kvällens slut hade de tillverkat en atommodell av en tupperware burk som Pernillas son fick med sig till skolan. Alla förbluffades av modellen, både lärare och elever. "Ni har uppfunnit hjulet!" Fick de höra när de visade upp sin prototyp för kemilärarnas resurscentrum. Framgångssagan var ett faktum och snart blev de utsedda till årets kvinnliga uppfinnare 2007 för modellen som nu säljs över hela världen. Men historian tar inte slut där, 10 år senare var det dags igen.

Framgångssaga

– Galet! Så beskriver Pernilla det senaste året.

Artikelbild

| Kontrakt. Nu har Bright of Sweden skrivit kontrakt med jätten Wallmart.

Sen lägger hon till.

– Men också Jätteroligt, tufft och hårt. Är inte det här det mest fantastiska vi gjort?

– Jo visst! Men det har vi sagt förut, svarar Anna och ler.

I rummet intill håller de på att bygga lagerhyllor, de har flyttat till en större lokal, men saknar redan utrymme. Lådorna som brukade vara fulla av olika läromedel har fått sällskap av berättelsens huvudperson, deras första brädspel, Geometry strategy. Det var tänkt att bli ännu ett läromedel, ett mattespel, men det blev så svårt att de bestämde sig för att skrota matten och behålla spelet som sällskapsspel.

Artikelbild

| Nytänkande. Geometry strategy är revolutionerande med sitt unika gameset.

Walmart nästa

När Geometry Strategy var klart bestämde de sig för att satsa stort och åkte till världens största spelmässa i New York. Deras mål var att hitta en distributör för att kunna lansera spelet på den amerikanska marknaden.

Artikelbild

| Atomens anatomi. Vännernas resa började när Pernillas gravt synskadade son skulle lära sig kemi.

– Vi tänkte leta upp dem mot slutet av mässan och presentera oss, berättar Anna.

Men redan de första dagarna hade så många visat intresse för spelet att distributörerna själva sökte upp det lilla östgötska företaget från Åby utanför Norrköping för att föreslå ett samarbete. De tackade såklart ja. Snart hade spelet varit med på Mensas spelmässa Mensa mind games, vunnit fyra viktiga priser och fått stor uppmärksamhet i USA. Nu har de skrivit kontrakt med jätten Walmart som släpper spelet i sin webshop under veckan.

Artikelbild

| Vinnare. Spelet har redan vunnit fyra viktiga priser och är nominerade till ett femte.

Unik spelmodell

– Många branschaktiva trodde inte på att vi uppfunnit spelet, berättar Pernilla.

Anledningen är att det på många sätt är ett unikt spel som till skillnad från de flesta andra inte utgår från en etablerad spelmodell. De verkar alltså ha uppfunnit hjulet, igen!

De är nu, nio månader efter att spelet lanserades, finalister i den mycket prestigefulla tävlingen Toy of the year awards 2017 som årets nykomling.

– För ett år sen kände vi inte till den här lite galna spelvärlden där vuxna män går på mässor utklädda till zombies, nu är vi mitt i den! säger Pernilla.