Ny webbtjänst gör det lättare att hitta stylister

Arbilina Nissan, uppvuxen i Linköping, har startat en digital tjänst som samlar olika stylister inom bland annat hårvård, skönhets- och nagelvård i Stockholm.

Stylist-tjänst. Nina Akbari och Arbilina Nissan satsar på en webbtjänst som kopplar samman konsumenter med stylister.

Stylist-tjänst. Nina Akbari och Arbilina Nissan satsar på en webbtjänst som kopplar samman konsumenter med stylister.

Foto: Lars-Erik Karlsson

Linköping2016-12-18 20:00

Genom ett bildmatchnings- och betygsystem på den digitala tjänsten Dashl.co kopplas konsumenten – efter att ha lämnat preferenser om bland annat stil, pris, tid och geografisk område – ihop med passande skönhetsbehandling och en utförare.

– Omkring 80 procent av alla som jobbar i skönhetsbranschen hyr en stol i en salong. Den här tjänsten kopplar konsumenten direkt till en person och den personens kompetens. Det gör att varje enskild stylist sticker ut. Med Dashl sänker vi trösklarna för talanger att komma in och framgångsrikt verka i branschen, säger Arbilina Nissan.

Hon är uppvuxen i Berga i Linköping och direkt efter gymnasiestudierna på Katedralskolan åkte hon till London där hon nu bor och har tagit en mastersexamen i marknadskommunikation. Hon har byggt upp tjänsten från London tillsammans med sin kompanjon, Nina Akbari som kommer från mediebranschen. Det var vid en sammankomst för startups i London som en brittisk investeringsfirma intresserade sig för dem och valde att initialt finansiera deras lösning. De har också med sig Lars Roth, (Teliasonera, Zound mfl) som rådgivare. Sedan drygt en vecka finns nu en så kalld beta-version ute på nätet. Ett 40-tal aktörer i Stockholm har visat intresse för tjänsten. – Vi har jobbat med det här i ett och ett halvt år. Vi har undersökt och validerat branschen och paketerat en lösning utefter ett behov. Det var när jag själv skulle leta efter en frisör på nätet som jag kom på idén. Tänk på hur man gör när man till exempel söker ett hotell. De flesta kollar nog rummen på nätet först. Man vill se bilder, recensioner och priser innan man fattar ett beslut. Här kan man göra ungefär likadant med enskilda utförare på salonger, säger Arbilina Nissan

Tekniska lösningar dyker upp i många olika sammanhang, inte minst när det gäller skönhetssalonger. Men Arbilina Nissan anser att skönhetsbranschen ännu inte kommit så långt.

– Vårt mål är att den här tjänsten ska utvidgas på fler ställen. Vi har fokus på Sverige och söker investerare. Planen är att skapa en app-lösning för tjänsten, säger Arbilina Nissan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!