Under lördagen och söndagen var det stora problem med Östgötatrafikens kortläsare. Till måndagen hade man fått ordning på sina system.

Men på tisdagsmorgonen var det dags igen.

– När man ska köpa en biljett så har det blivit fel med positionsangivelsen. Det här gäller främst pendeltågen, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Hör det här ihop med helgens fel?

– Nej, det här är helt fristående till det, säger Näsström.

Östgötatrafiken och leverantörerna jobbar nu med att få ordning på positionsfelen.

– Trots problemen vi haft de senaste dagarna så har ju i alla fall trafiken rullat på som vanligt. Bussarna och tågen har inte påverkats.

Då passagerarna fått åka med utan att registrera sina resor, har det ändå kostat pengar för Östgötatrafiken.

Hur mycket har det kostat er?

– Det är svårt att säga. Många passagerare har ju till exempel periodkort. Men det är klart att vi har tappat lite intäkter, säger Mattias Näsström.