Här är årets vägarbeten – köer i trafiken väntas

Räkna med en hel del köer på vägarna framöver. I år planeras ovanligt många asfalteringsarbeten, bland annat på E4 och E22.

Så fort vädret tillåter drar asfalteringssäsongen igång. 2024 blir det lite mer vägarbeten än ett genomsnittligt år.

Så fort vädret tillåter drar asfalteringssäsongen igång. 2024 blir det lite mer vägarbeten än ett genomsnittligt år.

Foto: Magnus Andersson/TT

Östergötland2024-04-04 05:00

Det första större vägarbetet för året drar igång på väg 210 mot S:t Anna så fort vädret tillåter. 

– Den vägen är så trasig att vi vill åtgärda den så fort det går, säger Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket.

Torpön och vägen mot Kolmårdens djurpark vill man också få klara tidigt, innan turistsäsongen drar igång. Även de flesta E4-arbeten ligger tidigt i år, under april och maj. Där kommer det mesta att göras nattetid för att störa trafiken så lite som möjligt.

Arbetena på E4 mellan Norrköping och Södermanland väntas skapa en del köer, liksom asfalteringarna på E22.

– Väg 35 mellan Hackefors och Braskens bro kan också bli besvärligt. Likaså väg 51 mellan Kolstad och Finspång, där det är 2+1-väg, säger Tobias.

Ett par veckor innan asfalteringarna drar igång sätts informationsskyltar upp. Tobias uppmanar trafikanterna att sakta ner och vara rädd om vägarbetarna.

– De är där av en anledning. Det blir besvärligt en stund, men sedan får du en fin väg att åka på.

undefined
"Ta det försiktigt förbi vägarbetsplatserna", uppmanar Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket.

Trafikverkets budget för Östergötland ligger i år på 118 miljoner kronor. Det är en blygsam ökning med bara 2 miljoner jämfört med i fjol, men det blir ändå mer vägarbeten än vanligt. Det beror på att Skanska, som sköter E22 på långtidskontrakt, planerar att asfaltera långa sträckor i år.

Tio extramiljoner ska gå till bärighetshöjande åtgärder på väg 134 Kisa–Åtvidaberg och 911 Kvarsebo–länsgräns.

Helst skulle Tobias Berzelius ha mer pengar i budgeten. 

– Underhållsskulden ökar ju år för år. Men vi får göra vad vi kan med de pengar vi har. Vi prioriterar främst de vägar där det går mest trafik.

Här är en lista på större asfalteringsarbeten som planeras under 2024. Några av dem kan komma att skjutas upp till nästa år.

E4 norrgående:
Länsgräns–Vida Vättern
Vida Vättern–Ödeshög.
Norrköping S–länsgränsen.
E4 södergående:
Länsgränsen–Norrköping.
Melby–Norsholmsbron.
Ödeshög–Sväm.
E22 norrgående:
Länsgränsen–Kårtorp
Gusum–Gata
E22 södergående:
Gata–Gusum
Kårtorp–länsgränsen
35: Hackefors - Braskensbro.
51: Skönnarbo–länsgränsen
51: Kolstad–Finspång
134: Stjärnesund–Ängelund.
206: Öjebro–Mantorp
210: Hösterum–S:t Anna.
515: Väderstad–E4
561: Välen–Tullerum.
566: Ramfall–Stensnäs.
636: Vikingstad–Kåparp.
674: Valla–Skedevi.
839: Mellantorp–Kalkbrinken.
903: Kolmården–Kolmårdens djurpark
903: Stenbäcken–Sjövik.
911: Kvarsebo–länsgräns.
919: (gamla rv 50): Ödeshög–Alvastra
1031: Lind–Björkeberg.
1039: Ledberg–Tallbacken.
1039: Kullersbro–Ledberg.

Metoder för vägbeläggning

Konventionell: Den gamla ytan fräses bort och därefter läggs en ny massa på.
Remixing: Den gamla beläggningen värms, fräses ner, samlas upp och blandas med ny massa. Blandningen läggs och vältas direkt.
Tankbeläggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig. Kostnads- och energieffektivt, men ger risk för stenskott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!