– Jag fick veta vad som hänt efter att vi landat på Skavsta, jag tror att det var genom nyheterna på bilradion, säger han.

Christer blev chockad och orolig eftersom han inte visste hur många som skadats och hur svårt.

Lättnaden blev stor när han så småningom fick veta att personskadorna inte varit alltför allvarliga.

Artikelbild

| "Ungefär här spårade vagnen ur", visar Christer Brimalm.

– Men det slogs upp väldigt stort i media.

När olyckan inträffade var musieitåget på väg tillbaka till Vadstena efter en tur till Fågelsta. Det var så gott som framme vid järnvägsstationen när det dramatiska inträffade.

I en kurva spårade sista vagnen, den så kallade "Amerikavagnen", ur. Detta efter att loket och de två första vagnarna klarat sig förbi kurvan utan problem. Men den tvåaxlade vagnen klarade inte av en utbuktning i spåret och välte. I vagnen fanns 25 passagerare.

–Vagnen la sig sakta ner på sidan. Som tur var hade tåget väldigt låg hastighet när det var på väg in mot stationen. Vi är tvungna att köra långsamt där eftersom tåget passerar en gång- och cykelväg, berättar Christer.

Järnvägsinspektionen menade att rälsbefästningarna var undermåliga på grund av dåliga slipers. Men polisens utredning kom fram till att urspårningen var en olycka och inget brott.

– Vi fick inte körförbud eller indraget trafiktillstånd, men viss kritik för bristande dokumentation av spårets status.

Visst var olyckan en motgång för museiföreningen, men man tog nya tag inför 1999.

– Vi bytte ett stort antal slipers, men hann inte med alla. Dessutom hade järnvägsinspektionen höjt kraven ytterligare på museijärnvägars spårkvalitet strax innan trafikstarten.

Det innebar att det inte blev någon tågtrafik.

– De uteblivna intäkterna och stora kostnaderna ledde till en ekonomisk kris som ett par år senare fick till följd att vårt trafiktillstånd drogs in.

Men föreningen vägrade kasta yxan i sjön och hittade andra sätt att få in pengar.

– Vi kom på idén att ha en cafévagn på nostalgiaftnarna på Slottsgården. Det är bra intäkter, om vädret är bra.

2006 fick föreningen nytt trafiktillstånd och passagerartrafiken kunde tas upp igen, nu på en kortare del av sträckan.

Planer finns på att kunna köra längre i framtiden.

– Vi hoppas få till ett EU-projekt med rejäl finansiering. Då skulle vi kunna ta in entreprenörer för tunga arbeten.