Christina Karlsson tecknade nyligen ett abonnemang hos frisersalongen Modecenter på S:t Larsgatan i centrala Linköping. Abonnemanget kostar 746 kronor i kvartalet. Då ingår klippning och styling för hela familjen en gång i månaden.

- Jag och min man har två 18-åringar, så det här abonnemanget skulle absolut löna sig, trodde jag, säger Christina Karlsson.

Men hon hade fel.

- Frisören som klippte mig var inte ens färdigutbildad, vilket jag fick veta då hon redan hade börjat klippa mig.

Christina Karlsson berättar att sönernas hår blev klippta till "fula 80-tals frisyrer".

- Min ene son ville ha en spretig halvlång frisyr. I stället fick han en slät pottfrisyr. Han började nästan gråta, säger Christina Karlsson.

När sonen hade bett frisören att tunna ut håret, visste han inte vad det innebar.

- Frisören hade inte ens de rätta verktygen för att kunna tunna ut håret.

Christina Karlsson vägrar att klippa sig hos frisersalongen igen, då hennes frisyr också blev misslyckad.

Hon känner sig dum över att inte först ha gjort klart för sig om salongen var med i Svenska risörförbundet. Men hon var redo att acceptera sitt misstag och betala av hela bindningsåret.

Men så visade sig det att frisersalongen hade två veckor semesterstängt, utan att informera sina kunder ordentligt. Salongen hade hängt en lapp på dörren, men Christina Karlsson tycker att informationen kunde ha varit tydligare och att informationen borde ha framgått i kontraktet. Informationen stod inte heller på deras hemsida.

- Min man går fortfarande dit och klipper sig. Han har så pass kort hår att den frisyren inte går att misslyckas med. Men när han skulle boka tid så gick inte det, säger Christina Karlsson, som nu tänker anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

- Jag har mejlat företaget, ställt konkreta frågor om frisörerna är utbildade eller ej, men jag har inte fått svar. Jag skickade också iväg ett mejl med annan avsändare, ifall de hade tid för klippning och färgning. Det mejlet svarade de på, säger Christina Karlsson och fortsätter:

- Jag tycker att företaget känns oseriöst och vill varna andra.

- Jag har haft över tusen nöjda kunder, det är nästan ingen som har klagat på oss, säger frisörsalongens butikschef Nidal Malky.

Han tillbakavisar kritiken.

I avtalet står det inte att salongen har sommarstängt i två veckor.

- Men det finns ingen lag som säger att det måste stå det. I avtalet är bägge parter överens om det som står, säger Nidal Malky.

Frisörsalongen är inte med i Sveriges frisörföretagare:

- Men alla våra frisörer är utbildade, uppger butikschefen.