Av alla de fordon som rullar på Linköpings gator är 38 stycken elbilar. Det är en stor skillnad mot för två år sedan – då det bara fanns två.

– Ökningen i Linköping följer landets utveckling generellt. Sedan årsskiftet har elbilarna i landet ökat med 58 procent, säger Andy Rietschel, vd på Easycharge som månadsvis samlar statistik kring elbilsbeståndet i Sverige.

Huvuddelen av de som skaffar sig en elbil gör det av miljöskäl och bilhandlarna i Linköping märker att intresset för elbilar ökar för varje månad.

Artikelbild

Magnus Nilsson, försäljningschef på Askling bil, menar att när en kund tittar på en elbil ser man dels på vad bilen kostar, dels vad man får för skattelättnader. Oftast kostar en elbil mellan 100 000 och 150 000 kronor mer än en bil som går på bensin.

Jakob Lagercrantz, ordförande i intresseföreningen Gröna bilister tycker att utbudet av elbilar på marknaden är för begränsat och att det hindrar miljömedvetna köpare.

– Det har inte funnits många modeller att välja på. Det börjar förbättras nu, men om man ska ha en stor eller liten bil och vilken säkerhet den ska ha är viktigt för en bilköpare, säger han.

En av dem som hade svårt att hitta en elbil som passade familjens behov är Håkan Asp som bor i Nykil.

Artikelbild

– 2008 när jag tittade fanns det bara små pluttbilar som dessutom kostade massor, säger han.

När han inte hittade någon passande elbil bestämde han sig för att bygga sin egen.

– Jag är miljöintresserad så det här var lite av ett drömprojekt, säger han.

Nio månader senare stod en ombyggd Saab 9-3 på familjens garageuppfart. Då hade Håkan Asp bland annat bytt ut motorn, satt in tolv batterier, monterat styrservo och vacuumpump. Dessutom bytte han bromssystemet. Inget för en novis kan man tycka, men Håkan Asp menar att han inte hade några direkta förkunskaper.

– Jag fick kontakt med en kille i Jönköping som byggt sin egen bil, jag läste lite på nätet och kollade på elbilsforum, säger han.

I Linköping finns nio ställen att ladda elbilar på, bland annat erbjuder ett flertal parkeringshus tjänsten.

– Att man har tillgång till laddstolpar är viktigt för om man väljer elbil eller inte, säger Jakob Lagercrantz på Gröna bilister.

Hur ofta man måste ladda bilen skiljer sig dock mycket åt. Nya bilar kan gå så långt som 20 mil, medan Håkan Asps bil rullar cirka fyra mil innan den måste laddas igen. Men det räcker för honom att ta sig till jobbet i Linköping.

– Min arbetsgivare har ordnat så jag kan ladda bilen där och sedan laddar jag bilen när jag kommer hem igen, säger han.

Håkan Asp tycker att elbilen blivit ett lyckat projekt både ur miljömässig- och ekonomisk synvinkel.

Bilen kostade 65 000 kronor att bygga om, men den kostar bara runt 2,50 kronor per mil att köra och elen är gratis.

– Den kommer direkt från solfångare på taket, säger han.