Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Affärsliv Corren MeraTorsdag 24 april, Namnsdag: Vega
Laddar...

Framtidens Linköping med tunnel eller bro?

En bro över Stångån var länge det enda alternativet.

Men nu utreder kommunen och Trafikverket om det är möjligt att leda Ostlänken och stambanan i en borrad tunnel under stora delar av Linköping.

Det var många som blev förvånade när Linköpings kommun för några veckor sedan offentliggjorde att man tillsammans med Trafikverket startat en utredning om en järnvägstunnel för Ostlänken. Men vänta nu, tunnelalternativet avskrevs ju för flera år sedan? Kommunen har ju varit tydlig med att en bro är det enda alternativet eftersom en tunnel blir för dyr?

En bullrande barriär

Ska man ge en kortfattad förklaring så är det så här: Den pågående arkitekttävlingen om Resecentrum och Linköpings nya innerstad har visat det som många människor med kunskap om stadsplanering har sagt i flera år: Om vi bygger en stor järnvägsbro mitt i det som ska bli Linköpings nya hjärta så är risken stor att den kommer att bli en bullrande barriär som hämmar innerstadens utveckling för mycket lång tid framöver. Därför utreder man nu om det finns geotekniska möjligheter att lägga järnvägen i en borrad tunnel.

Ansågs för dyr

Tunnelalternativet har varit på tapeten tidigare. 2006 gjorde konsultbolaget Arison en utredning som visade att det var fullt möjligt att bygga en tunnel med fyra spår under Stångån. De skissade på en tunnel som skulle bli 1 600 meter lång med perronger 12 meter under marken. Tunneln skulle byggas med cut-and-cover-teknik vilket innebär att man gräver ner, gjuter tunneln, och fyller på med jord ovanpå. Kostnaden uppskattades till 2,5 miljarder mer än en bro.

Det alternativet ansågs för dyrt och togs inte med i den vidare planeringen.

– På den tiden hade vi helt fokus på att få igenom ett beslut om Ostlänken. Då kunde inte vi som kommun hålla på att vela, vi var tvungna att sätta ner foten, och då blev det broalternativet, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C).

Dominerande bro

Under flera år var det bara bro som gällde. Men många varnade för problemen: En bro med minst fyra, kanske flera, spår i bredd kommer att bli ett mycket dominerande inslag i en del av staden som man samtidigt vill utveckla till ett attraktivt innerstadsområde vid Stångåns stränder. Brofästena kommer bli långa och stora, och brofästen är inte någon tillgång när man ska planera en stad.

Svår uppgift

När Linköpings kommun utlyste en arkitekttävling för hela området stod beslutet fast. I förutsättningarna till de sex arkitektteamen ingick att Ostlänken och stambanan skulle gå på en bro över Stångån.

Men uppgiften att jämka ihop den stora järnvägsbron med de andra ambitionerna för området visade sig vara svår.

– Alla arkitektteamen har sagt att det är jättesvårt, och inget av förslagen löser problemen helt och hållet, säger Muharrem Demirok.

Borrad är billigare

I kommunens diskussioner med Trafikverket kom så tunnelalternativet upp på nytt. En tunnel skulle lösa många av problemen och ge stadsplanerarna mycket större spelrum att skapa en tilltalande innerstad. Men är det värt kostnaden?

Konsultbolaget Sweco fick förra året i uppdrag att se vad en tunnel med cut-and-cover-teknik skulle kosta och räknade fram en svindlande prislapp på nio miljarder.

– Det är mycket, mycket dyrt. Så därför snabbutreder vi nu om det finns möjlighet att borra en tunnel, eftersom den tekniken är billigare, säger Muharrem Demirok.

Finns det berg?

Det ska gå fort. Frågan om tågen ska gå på en bro eller i en tunnel får inte försena arbetet med Ostlänken och Resecentrum.

– Finns det något berg att borra i, och hur djupt ligger det? Vi kommer att göra en geoteknisk undersökning för att se om det överhuvud taget är möjligt att borra en tunnel, säger Håkan Gunnar, projektansvarig på Trafikverket.

Redan till årsskiftet måste kommunen fatta beslut om man ska gå vidare med bro- eller tunnelalternativet.

– Det är ett stort beslut som kommer att ha betydelse för Linköping under mycket lång tid framöver, säger Muharrem Demirok.

Dela och kommentera

epaper

Dela och kommentera

Fördelar med en bro Fördelar med en tunnel Vad handlar det om? Borrad tunnel ett billigare alternativ

Det tyngsta skälet är att det blir billigare. 2009 uppskattades kostnaden till mellan 1 och 1,5 miljard.

Man kan bygga hela Resecentrum ovan jord och slipper ha perronger som ligger i bergrum under mark.

Tågresenärer som passerar Linköping kan se staden. De passerar inte bara genom en tunnel.

En bro kommer att bli mycket stor. Om man slipper bygga en bro frigörs mycket mark som kan bebyggas med bostäder, bli torg, parker etc.

En stor bro mitt i en stad blir lätt en barriär som delar staden. Det slipper man med en tunnel.

Det blir mindre buller om tågen går i en tunnel.

Regeringen beslutade 2012 att Ostlänken ska byggas. Det är en ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping där tågen ska kunna köra i 320 kilometer i timmen. Byggstart är 2017 och järnvägen ska vara klar 2028.

Den gamla stambanan ska vara kvar och användas för pendeltåg och godståg.

2009 fattade kommunen och dåvarande Banverket beslut om att Linköping ska bygga ett nytt Resecentrum och att det ska ligga öster om Stångån.

I Linköping är ett nytt Resecentrum bara en del i ett stort stadsbyggnadsprojekt för att innerstaden ska växa över Stångån. Runt Resecentrum, i Kallerstad, ska en ny innerstadsbebyggelse växa fram. Stångåns stränder ska utvecklas till ett attraktivt promenad- och rekreationsområde.

Sex arkitektteam deltar i en tävling om hur området kring Resecentrum, Stångån och den nya innerstaden i Kallerstad ska utformas. Vinnaren presenteras den 4 november.

Arkitektförslagen utgår från att järnvägen ska gå på en bro över Stångån. Samtidigt utreder kommunen och Trafikverket om det är möjligt att låta järnvägen gå i en borrad tunnel under ån.

De närmaste månaderna kommer man att undersöka om berggrunden tillåter att Ostlänken dras i en borrad tunnel under Stångån.

En borrad tunnel är billigare än att gräva ner och gjuta en tunnel med så kallad "cut-and-cover-teknik".

En tunnel med "cut-and-cover-teknik" skulle kosta nio miljarder kronor. Prislappen gör att en sådan tunnel inte är aktuell.

Det finns inga färdiga planer på en borrad järnvägstunnel. Var den ska gå ner och komma upp är inte fastlagt.

Hur kostnaden ska delas mellan Trafikverket och Linköpings kommun är heller inte klart.

Beslut om en eventuell tunnel ska tas i januari 2014.

Jagades med kniv i Skäggetorp

Linköping Strax innan klockan tolv fick polisen larm om att en man varit nära att bli knivhuggen på Väpnaregatan i Linköping.

Domstol ger Botrygg rätt

Linköping Bygg- och miljönämnden i Linköping ska inte ta ut någon sanktionsavgift av bolaget, anser mark- och miljödomstolen.

Olycka i Tornby

Linköping En singelolycka inträffade strax efter halv två på eftermiddagen.

Bilar krockade vid Sviestad

Linköping En trafikolycka inträffade i korsningen Fordonsvägen-Landerydsvägen.

Nya Saaben finns i länet nu

Linköping Länge trodde man att alla nya Saabbilar tillverkas för att skeppas till Kina. Men så blev det inte alls!

Linköping först i landet med rullstolsgunga

Linköping Gunga Linköping kan vara först i landet med att utrusta en lekplats med en gunga till barn som är rullstolsburna.

Restaurang mörkade kortbetalningar

Linköping När Skatteverket granskade en restaurang i Linköping upptäcktes att 25 procent av kortbetalningarna inte hade bokförts på korrekt sätt. Nu har Skatteverket fått rätt att betalningssäkra närmare 650 000 kronor.

Misshandlade sambon – döms till fängelse

Linköping En 24-årig man från Linköping har dömts till fängelse i fyra månader sedan han vid två tillfällen misshandlat sin sambo.

Femhundra nya lägenheter i Valla

Linköping Hundratals nya lägenheter kan börja byggas, kanske redan nästa år, på Wahlbecks industriområde.2

Långa bostadsköer i Östergötland

Linköping Det kan ta flera år att få ett förstahandskontrakt i länet, visar en färsk rapport från Hyresgästföreningen.6

Församlingsgård revs för nya hus vid Stångån

Linköping Fyra eller fem nya bostäder ska byggas på den sluttningstomt vid Stångån i Linköpingsstadsdelen Hjulsbro, där en frikyrklig församlingsgård just har rivits.

Läkarstudenter undervisar mot droger

Linköping Hur påverkas kroppen av tobak, droger och alkohol? Läkarstudenter föreläste för gymnasieelever på Birgittaskolanom konsekvenserna – för att eleverna själva ska kunna göra sitt val.

Du är reporter

Skicka in din egen artikel med bild!
Correns bloggare

Gör något kul!

EVENEMANG Kolla vad som är på gång i vår del av Östergötland.

Bläddra bland bildspelen

bildspel Se alla våra bildspel här.
CLICK@6589977,12