Bland världens ledande flygplanstillverkare är beställningen av nya, tvåsitsiga skolflygplan till det amerikanska flygvapnet en affär av största ekonomiska betydelse.

USA planerar att ersätta sina föråldrade skolflygplan av typ T-38 – ett tvåsitsigt jetflygplan som varit i tjänst sedan början av 1960-talet och levererats i närmare 1 200 exemplar. Efter en krasch 2008 som krävde två liv påskyndades arbetet med att hitta en ersättare till T-38.

Till en början förväntas US Air Force beställa cirka 350 flygplan, men enligt vissa bedömare kan det i slutändan, efter ytterligare beställningar, handla om så mycket som 1 000 flygplan. Beställningen omfattar även markbaserade system för träning.

Artikelbild

Enligt tidningen Aviation Week slåss flera tillverkare om ta hem affären, däribland de amerikanska flygjättarna Boeing, Lockheed Martin samt brittiska BAE. Enligt samma tidning förväntas även Saab komma med ett erbjudande om att sälja en tvåsitsig version av Gripen.

Att Saab ens gör ett försök att ta sig in på den stentuffa amerikanska marknaden hänger samman med de besparingskrav, efter kostsamma krig i Irak och Afghanistan och inhemsk ekonomisk oro, som världens största militärmakt måste förhålla sig till.

Företrädare för det amerikanska flygvapnet har gjort klart att man i första hand överväger att beställa ett skolflygplan som redan är färdigutvecklat, detta för att minska utvecklingskostnaderna och undvika förseningar. Enligt Aviation Week har dock åtminstone Boeing planer på att ändå utveckla ett helt nytt flygplan.

Det nya amerikanska skolflygplanet ska användas för att utbilda piloter som senare ska flyga F-22 Raptor och F-35 Lightning II, två avancerade stridsflygplan av femte generationen som har drabbats av förseningar och fördyringar.

Corren har vänt sig till Saab för att få en kommentar till uppgifterna i Aviation Week men företaget har avböjt.

– Det finns inte något att säga här, skriver företagets presschef, Sebastian Carlsson, i ett mejl.