– Poängmässigt är det vår bästa helg under säsongen. Men samtidigt vill man alltid ha mer, sa han efter dagens sista heat.

I det första heatet kom säsongens andra pallplats när Mattias Andersson gjorde en resa genom fältet, från nionde upp till tredje plats. Framgången grundlades redan i starten där han tog sig om flera bilar och fortsatte sen med ett par snygga omkörningar.

– Starterna har fungerat bra i flera heat under säsongen och gjorde det i dag också. Att nå pallen är vårt mål i alla heat, skönt när vi lyckas. Och nu är jag väl den ende förutom de fem stora namnen i serien som har två pallplatser. det känns bra.

Artikelbild

| Starterna var Mattias Anderssons starkaste kort under söndagens tävlingar och han plockade flera placeringar i varje heat.

Även i andra heatet var det nära, men där blev det en femteplats efter de stora teamen VW och Seat.

I det tredje heatet gjorde Mattias återigen en kanonstart. Från åttonde plats på startgrinden flög han förbi flera av sina konkurrenter nerför startrakan och var ut på första varvet uppe på fjärde plats.

Men farten mattades av på grund av understyrning och det blev till slut en sjundeplats i heatet.

– Det grämer mig lite att vi inte kunde vara med och fajtas ordentligt i sista heatet. Men målet var att komma härifrån med pallplats, bra med poäng och en hel bil. Och det gjorde vi.

Klart starkast i helgen var annars Robert Dahlgren som vann två av tre heat och var trea en gång. Han leder nu STCC klart, 40 poäng före tvåan Fredrik Ekblom.

Två helger återstår, Anderstorp om tre veckor och sen finalen på Mantorp park 14 dagar senare.

Annars kom snacket i helgen att handla mycket om eventuella nyheter i STCC, redan under den här säsongen. Diskussioner förs om att återinföra den omvända startordningen på de åtta främsta förarna i ett av heaten under tävlingshelgerna, för att skapa mer dramatik på banan.

Mattias Andersson:

– Jag gillar den omvända startordningen för att röra om lite i startfältet. Sen kan man diskutera det sportsliga i det och jag förstår att de som är snabbast inte tycker att det är ett bra system. Men som det är nu så ser vi i princip samma förare på prispallen gång på gång, omvänd startordning skulle ge fler team och förare chansen.

Oskar Krüger från Linköping tävlade också på Gelleråsen, han kör Swedish GT i en Ferrari tillsammans med Kari Mäkinen. I helgens första heat blev det en fjärde plats och under söndagen tog Oskar Krüger under sin tid i bilen upp bilen från sjunde till fjärde plats.

– Jag tror vi ligger fyra i mästerskapet också, så det är väl vår siffra i år, säger Oskar och ler.

Swedish GT är en klass med dels två klasser i klassen, GT A och GT B, och en mängd olika bilar med vitt skilda förutsättningar.

– Det är tufft att rejsa mot bilar med 100 hästkrafter mer under huven, men det är bara att gilla läget och göra det bästa av det.

Oskar hymlar inte med att förhoppningen är att åka en annan serie nästa säsong.

– Jag vill till STCC, eller till någon annan GT-serie utomlands. Men det är, som alltid i motorsport, en kostnadsfråga.