Förut var det 402 meter som gällde för Mattias. Med den nya bilen, som ska köras i klassen Pro Extreme, är det bara halva sträckan som gäller. Längre än så får man inte köra med bilar av den här kalibern.

– Det går inte. Då skulle den flyga till månen, säger Mattias och skrattar.

För att förklara det med lite fakta kan vi berätta att bilen utvecklar ungefär 4 000 hästkrafter, väger knappt 1 000 kilo, har en tvåväxlad automatisk växellåda och toppar ungefär 350 km/h efter 200 meter.

Artikelbild

| Maffig. Byggd i USA, 4 000 hästkrafter och en topphastighet på 350 km/h.

Svår krasch

Eller som Pelle Eriksson, teamchefen, säger:

– Den går som skinnet!

Ni som kan Mattias Wulcans historia vet att han kraschade svårt i Tierp i somras. Bilen blev skrot, själv bröt han bland annat tio revben och har haft en lång väg tillbaka.

Artikelbild

| På plats. Mattias Wulcans nya bil har nu kommit hem från USA.

– Men nu mår jag mycket bättre. De sista veckorna har varit riktigt bra, även om jag fortfarande hämmas en del i olika moment.

Pelle Eriksson var en av de första som besökte på sjukhuset efter smällen. Han berättar hur Mattias direkt ville diskutera framtiden.

Artikelbild

| Utmaning. Senast Mattias Wulcan körde ragracing kraschade han och förstörde bilen. Nu har han köpt en ny.

– Det första han frågade var "vad ska vi ha för bil nu?". När han frågade mig andra dagen i rad pekade jag på en bild jag hade i telefonen och sa "jag vill ha den där".

Byggd till en prins

Och det är den bil som nu står i garaget hemma i Malmslätt.

– Det är rätt fantastiskt att vi lyckats få till det här, säger Mattias.

Men vägen dit har inte varit enkel. För att beskriva bilens historia kort byggdes den i USA inför 2013, ämnad för Prins Hamad bin Khalifa al Thani i Qatar, en av världens mest förmögna människor.

– Det är den mest vinstrika bilen i den här klassen någonsin. Den har vunnit allt den ställde upp i.

Men plötsligt såldes bilen till en rik företagsledare i USA. Och där har den stått helt oanvänd i ett år.

– Han har inte kört bilen, inte ens startat den.

Tuffa förhandlingar

Pelle och Mattias åkte över till USA och efter en veckas tuffa förhandlingar blev köpet klart. Sen följde en lång resa med båt och sen en vecka tillbaka finns den i teamets garage.

– Nu ska vi plocka ner den i beståndsdelar och se till allt är i bästa skick.

Under den tiden ska man också ta beslut om var man ska tävla.

– Som det är i dag har vi kanske två spår. Antingen köra i Sverige och Norge. Samtidigt är jag väldigt sugen på att tävla utomlands, där de största serierna och den bästa konkurrensen finns, säger Mattias. Vi kommer att testköra nere i Malmö i början av maj, det är väl det enda som är klart i dag.

peter.calen@corren.se