Sjumannaschema tillbaka i speedway: "Roligare"

Pandemin ebbar ut och nu går svensk speedway över till reglerna som var före pandemin, 2019. Det betyder åter sjumannaschema i Bauhausligan.

Bauhausligan i speedway går i stort tillbaka till reglerna före pandemin, de som var 2019. Det betyder att det återigen blir sjumannaschema. "Sjumanna är roligare, händer mer, men personligen hade jag förordat att sexmanna varit kvar", kommenterar Piraternas lagledare Daniel Davidsson.

Bauhausligan i speedway går i stort tillbaka till reglerna före pandemin, de som var 2019. Det betyder att det återigen blir sjumannaschema. "Sjumanna är roligare, händer mer, men personligen hade jag förordat att sexmanna varit kvar", kommenterar Piraternas lagledare Daniel Davidsson.

Foto: Jens Bollius

Speedway2021-10-08 12:13

– Personligen och för klubben hade jag förordat att vara kvar på sexmannaschema. Vi hade ändå bara tusen i publik i snitt i serien. Det känns för tidigt. Men sjumannaschema är roligare, det händer mer, kommenterar Piraternas lagledare Daniel Davidsson.

Dackarna fick jubla i veckan efter SM-finalsegern mot Smederna. Målillaklubbens första SM-guld på 14 år.

Nu står det klart vilka regler som kommer att gälla 2022, nästa säsong som ska innehålla samma nio lag som i år. 

Reglerna innebär att reserverna får tre fasta heat och det blir två nomineringsheat som avslutning. Golvsnittet för laget är 8,0 och taksnittet 11,0. Sämre eller bättre än så på papperet får ett lag inte ställa upp.

Det måste fortsatt vara två svenskar varje match i en överenskommelse mellan klubbarna. För att sänka ribban för svenska förare i lagen får alla svenskar under 1,0 en snittrabatt till 0,5. Då tar de ingen "plats" i truppen.

Daniel Davidsson, som nu är definitivt klar för Piraterna även nästa år, får nu efter två pandemisäsonger för första gången coacha med sjumannaschema.

Hur står det till med laget?

– Det börjar röra på sig. Vi är överens med två förare. Men än kan vi inte gå ut med det, kanske nästa vecka. Jag väntar på bekräftelse på mejlen, säger Davidsson.

De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige, ESS, har arbetat med förslag på nästa års regelverk tillsammans med förbundet Svemo. Nu är det alltså klart.

– Det handlar i huvudsak om att balansera de sportsliga och kommersiella intressena på bästa sätt utifrån hur situationen ser ut idag och den verklighet vi har att förhålla oss till. Vi tror att reglerna, kompletterade med vissa överenskommelser inom ESS, är det bästa för svensk speedway just nu och ser fram emot en pandemifri säsong 2022, säger Mikael Holmstrand, ordförande i ESS, i ett pressmeddelande.

Nytt är att toppning får ske från underläge med sex poäng i stället för åtta, samt att riders replacement får ske för lagets fyra högst snittade förare utan några restriktioner. 

Utöver reglerna så gör ESS som tidigare också en del egna överenskommelser. En är att klubbarna förväntas ha storbildsskärm och bra ljud och ljus senast till säsongen 2023 för att kunna utveckla matcharrangemangen. En fråga som klubbarna har som högsta prioritet inför nästa säsong när det kommer till att locka tillbaka publik till arenorna.

Karta: Dunteberget Motorstadion
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!