– Med nytt reglemente och nya bilar tror vi på en nystart för STCC och vi är glada över att få tillbaka finalen. Sedan starten 1996 har 16 STCC-mästerskap avslutats just här, säger Fredrik Sjöqvist, vd på Mantorp Park, i ett pressmeddelande.

STCC har i flera år dragits med vikande intresse från både förare, team och publik. Nu är tanken att man ska få tillbaka statusen på mästerskapet, när man byter till en helt annan bilsport. Nya TCR grundar sig i fabriksbyggda bilar och tros skapa ett större intresse från olika bilfabrikanter.

Nytt är också att serien kommer köra en tävling i Finland, i Alastro.

– Motivet till att vi valt att förlägga en deltävling i Finland är dels ett steg i utvecklingen mot ett skandinaviskt mästerskap, men det beror också på ett stort intresse från finska team att köra i STCC, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

Det lokala inslaget i serien, Mattias Andersson som tävlar för Åtvidabergs MK, har de senaste fyra åren kört för Dacia. Om det blir en fortsättning är ännu oklart.

– Vi har inte lagt hjälmen på hyllan, men heller inte putsat visiret om jag säger så. Det är mycket som är oklart, men huvudspåret är ändå att köra vidare i STCC.

Han säger att han tagit en del kontakter och då märkt av ett ökande intresse för mästerskapet.

– Många bilfabrikanter har nu möjlighet att ge sig in i STCC och jag märker att många förare är där och hugger på eventuella kontrakt. Även om vi inte sett något startfält än så känns det som intresset är större.

Mattias tror det beror på två saker:

– Dels den nya biltypen och att Volvos team inte är kvar. Jag såg dem som en konkurrent att försöka nå, men av många sågs de nog som omöjliga att besegra.