– Idén kom efter att jag hade haft uppehåll i ett par år. Jag fick karossen och funderade på vad vi skulle göra med den. Efter ett tag fick jag för mig att vi skulle bygga en folkracebil av den. Vi började diskutera vad vi skulle ha för motor och sedan blev det bara värre och värre. Nu har vi byggt på den från och till i ett och ett halvt år för att få den som vi vill ha den. Sen får vi se var det här slutar, säger MSK Kvarnvingarnas Klas Almen och ler.

Vad är det som är speciellt med bilen?

– Den har en kaross som är väldigt udda. . . drivlinan är väldigt udda. Det är tre-fyra bilar i en bil, säger Klas Almen medan Niklas Thapper fyller i:

Artikelbild

– Det är en Toyota starlet med motor och växellåda från Volvo och delar från en Golf där bak. Den är lätt och smidig. Så jag hoppas att det går.

Det var i 40-årspresent som Klas Almen fick starten i Folkracefestivalen. Och nu är målet att komma så bra som möjligt, utan att hamna på taket.

– Målet är att komma till A-final till att börja med. Jag är glad om jag inte hamnar på taket i det första varvet, säger Klas och skrattar högt.

– Han har en förmåga att hamna så, säger Niklas Thapper och skrattar han med.

Artikelbild

Jasså, Vad är det för körstil du har?

– När man fått på sig hjälmen finns det bara en inställning - vinna eller försvinna. Går det inte som jag vill åker jag kanske lite för nära någon vall eller någonting. Då blir det ofta skrot. . . eller att jag, som sagt, hamnar på taket, säger Almen.

Artikelbild

Det är under vecka 29 som 200 bilar kommer till start på Gotland. Klas Almen är väldigt nöjd över att vara en av dem.

– Det är ganska svårt att komma in på Gotland då den är väldigt populär eftersom den körs i tre dagar. Det är mellan 500 och 600 som anmäler sig – och då gäller det att ha tur för att bli bland de 200 som får köra. Oftast är det ett lotteri över att få vara med, men vissa blir utvalda om de har någon bil som är det lilla extra.

Om det blir en fortsatt satsning på folkrace efter tävlingen är dock oklart. Vännerna kör även rally hos MSK Kvarnvingarna, och kommer förmodligen att fortsätta med det.

– Vi får se hur det går med den här tävlingen till att börja med. Jag kan ju bli av med bilen och då blir det att bygga nytt igen. Men vi får se, säger Almen och fortsätter:

– Jag brukar vara kartläsare åt den här stollen och det kanske räcker.