Tv-bolag i mer än 100 länder har köpt in "Downton Abbey", som kretsar kring ett engelskt gods och människorna som befolkar det - från godsherren Lord Robert till kökspigan Daisy. Skaparen Julian Fellowes tror att framgången beror på att även om serien utspelar sig i svunnen tid - 1912 till 1914 - så har den en modern struktur.

Överklass utan snobberi

Slår man upp ordet "posh" i ett brittiskt uppslagsverk borde man finna en bild på Julian Fellowes. Född till baron och medlem av House of Lords, och med en accent i klass med drottning Elizabeths, är han en perfekt symbol för snofsig brittisk överklass. Men - som han visar i "Downton Abbey" - behöver överklass inte vara synonymt med snobberi och maktmissbruk.

Hans egen bakgrund är ett av skälen till hans intresse för den här speciella livsstilen, där det krävdes en hel armé av olika sorters tjänare för att ta hand om en familj och ett hus. Som barn besökte han släktingars gods och såg tomma pigkammare och gamla kök som stod oanvända. Bara något decennium tidigare hade samma korridorer varit fulla av liv och rörelse.

Nu arbetar han med den andra säsongen, som ska sändas i engelsk tv i höst. Den tar sin början 1916, två år in i det världskrig vars utbrott avslutade den första säsongen. Kriget har påverkat hushållet så att familjen måste arbeta, och nya karaktärer dyker upp, i övrigt är Fellowes förtegen.

Serie om Titanic

Och Julian Fellowes verkar inte få nog av det tidiga 1900-talet. I maj inleds inspelningen av hans miniserie "Titanic" i en enorm vattentank i Budapest. I fyra avsnitt får vi följa den ödesdigra resan 1912 ur olika perspektiv. När han beskriver den låter det mer som ett "Downton Abbey" till havs än som en tv-version av James Camerons storfilm.