Insändare Som färdtjänstresenär uppbär jag en fantastisk förmån. Jag blir hämtad i hemmet och blir skjutsad till min destination, av vänliga chaufförer, som gör allt vad som står i deras makt, för att hämta och lämna mig i rätt tid! Jag betalar en summa, som inte behövs prutas på.

Jag borde vara nöjd, men alla medaljer har en baksida! Någon spontanitet är icke att räkna med. Under julhelgen ska resor bokas i mitten av december, annars får jag räkna med att komma 90 minuter för tidigt, eller 60 minuter för sent. Hur kul är det för värdparet, som bjuder på middag kl 13? Jag har fått en ilsken kommentar om att färdtjänst är kollektivtrafik, men jag ser ingen likhet med det. Morgonens resa gav mig till livs, att julhelgen hade varit lugn på Taxibil. Att då återknyta till min förfrågan om resan på annandagen stämmer inte alls. Mina erfarenheter är att vi resenärer får tränga ihop oss i baksätet oavsett funktionella hinder. Resan kan bli 50-60 minuter lång. Chaufförerna försöker att stuva runt oss så gott det går, men de kan inte trolla.

Väntan på resor för mina nämndemannauppdrag görs under konstant stresspåslag och det har hänt att rättegångar har blivit försenade, för att jag inte kommit i tid. Driftcentralen har ett system, som kan boka bilar från ena sidan stan till den andra på två minuter och taxibolagen får betala mycket dyrt för förseningar, där man inte tar hänsyn till trafiksituationen eller att kunden behöver hjälp med bältet eller rullatorn. Chaufförernas avtal lämnar mycket övrigt att önska och det är nog inte många som skulle arbeta på en provision som kan ge dig 200 kronor på en förmiddag och ett vite på flera tusen, för en försenad resa. Skrota beställningscentralen och låt resenärerna boka sin färdtjänst direkt till taxibolagen!

Jag har fått avslag på min ansökan för handikapparkeringstillstånd, för att jag kan gå 150 meter. Vad jag ska göra sedan, spelar ingen roll. Att jag ska kunna gå in i en affär och handla, kan jag nu glömma. Att jag ska kunna krångla mig ur bilen på en vanlig parkering med bilar i täta led, kan jag glömma. Det blir att boka färdtjänst och då boka två veckor före, eller i vardagslag tre timmar före. Vet du hur lång tid det tar att handla?

Behöver du stå och vänta 30 minuter på bilen – utan bänkar att sitta på när orken är slut? Kan jag verkligen som trogen skattebetalare i kommunen sedan 45 år känna mig jämställd med övriga medborgare?

Yvonne Svalin