Insändare Svar på "Flytten är nödvändig", Debatt 4/5.

Man blir beklämd när man läser Arlas uttalande angående Boxholmsosten. Som hustru till en tidigare mjölkbonde vet jag att vi alltid kände oss extra stolta de dagar då mjölken gick till att tillverka Boxholms ost. Det kändes mer värdefullt och speciellt än att det gjordes mjölkpulver och annat i Linköping och det var en produkt att vara stolt över.

Varför utnyttjar inte Arla mervärdet i en kvalitetsprodukt? Felet med Arlas ostar enligt min åsikt är inte främst att de är för dyra utan att de är för tråkiga.

Man gjorde samma misstag när man gick ihop med Danmark. Arla hade då marknadens starkaste varumärke, Arlakon. Den fick en betydligt mer undanskymd tillvaro till förmån för den betydligt tråkigare grön-gula blomman. Det kan väl inte vara det bästa sättet att driva ett företag? Jag vet att kon endast används på svenska produkter och med den andra symbolen är det ofta dansk mjölk som används.

Nej, Arla tänk om och gör rätt. Lokalproducerat ligger i tiden. Lansera mervärdet eller sälj till någon som förstår att utnyttja det.

Anna-Karin Gustavsson

Mjölby