Svar på "En dystrare bild av Mjölbys skolor", 27/8.
De senaste åren har Mjölby kommun förstärkt möjligheterna för elever att ingå i särskild undervisningsgrupp. Det innebär i praktiken att medel har fördelats och utökats för att kunna starta och bedriva särskilda undervisningsgrupper i varje skolområde i kommunen: Mjölby, Mantorp och Skänninge. Vi gör detta för att vi vet att det är värdefullt för den enskilde eleven att ha närmare koppling till den skola man hör och de kamratrelationer som finns i detta sammanhang. Dessutom är det viktigt för den enskilde eleven att man har tillgång till sin rektor och det elevhälsoteam som är kopplat till aktuell skola, vilket den nya organisationen möjliggör.
Ledningen för kommunens skolor har utökats och därmed förstärkts. Dessutom har, och kommer, resurserna att förstärkas med specialpedagoger inom förskolan och grundskolans lägre åldrar, som hjälp till ledningen att möta de behov våra barn och elever har.
För att möta problematiken runt elever med låg skolnärvaro, startar under hösten ett skolnärvaroprojekt, som kommer att involvera alla skolor.
De senaste åren har en positiv utveckling skett vad gäller antalet barn och elever i kommunen. Konsekvensen är att mer lokaler behövs. Något som vi hanterar med tillfälliga lokallösningar, exempelvis de nya paviljongerna vid Lagmansskolan. Dessutom är de framtida lokalbehoven utredda i Mjölby och Mantorp. Dessa visar hur en framtida skolorganisation skulle kunna se ut, inte minst med hänsyn till lokalbehoven.
Gun-Inger Andersson
utbildningsnämndens ordförande
Mjölby kommun