Hur man krossar en civilisation

Skolverket vill stryka antiken ur lÀroplanen.

FarvÀl antiken? Templet Parthenon, tillÀgnat Pallas Athena, pÄ Arkopolis i Aten.

FarvÀl antiken? Templet Parthenon, tillÀgnat Pallas Athena, pÄ Arkopolis i Aten.

Foto: TT

Skola och utbildning2019-09-27 00:21
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Ibland sĂ€gs det att den vĂ€sterlĂ€ndska civilisationen vilar pĂ„ tre ben: Jerusalem, Rom och Aten. Om detta kommer svenska skolbarn intet fĂ„ veta om Skolverkets nya lĂ€roplan i historieĂ€mnet för grundskolan gĂ„r igenom. I dagarna skickade de ett nytt förslag pĂ„ lĂ€roplan pĂ„ remiss. 

I den lÀroplan som gÀller idag ska grundskoleelever lÀra sig om antikens grundlÀggande drag och kunna jÀmföra forna tiders högkulturers framvÀxt och utveckling fram till 1700-talet och berÀtta om likheter och skillnader i livsvillkor mellan nÄgra av dessa. Detta föreslÄs nu strykas.

Det första Ă„rtal som nĂ€mns i den nya lĂ€roplanen Ă€r Ă„r 800. Det torde stĂ€lla en del följdfrĂ„gor i undervisningen, till exempel varför tiderĂ€kningen börjar pĂ„ Ă„r 800 i svensk historia och om det inte fanns nĂ„got innan Ă„r noll. 

FrĂ€mst Ă€r det Sverige som ska undersökas fram till Ă„r 1500 dĂ„ Ă€ven omvĂ€rlden börjar rĂ€knas. Men hur ska framvĂ€xten av vĂ„ra samhĂ€llen kunna beskrivas om inte antikens Grekland och Rom rĂ€knas in? De Ă€r avgörande i hela vĂ€sterlandets politiska och civilisatoriska utveckling. Inte för att det gĂ„r raka och obrutna linjer frĂ„n dĂ„ till nu, men för att vi i byggandet av vĂ„rt samhĂ€lle alltid sett bakĂ„t. 

FramvĂ€xten av demokrati, filosofi, matematik och juridik tar alla sin början i antika civilisationer. Att nĂ„ kunskap om detta Ă€r att nĂ„ kunskap om livet. Det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got som binder samman inte bara vĂ€sterlandet utan ocksĂ„ Europas grannar, inte minst Mellanöstern. Vi har gemensamma rötter Ă€ven dĂ€r som tar sin början i antiken. Att exempelvis fĂ„ kĂ€nnedom om att en av de mest betydande kyrkofĂ€derna i historien föddes i Algeriet torde vidga vyerna hos vilken tonĂ„ring som helst. 

Som sĂ„ ofta i Sverige kommer de sĂ€nkta kraven pĂ„ kunskap inte drabba dem som har med sig den hemifrĂ„n. Skolans kompensatoriska uppdrag blir viktigare för varje Ă„r som gĂ„r, inte minst mot bakgrund av den ökande segregationen. Den med vĂ€lutbildade förĂ€ldrar kommer kunna nĂ„ kunskapen Ă€ven pĂ„ andra sĂ€tt, men alla har inte den lyxen. 

DÀrför gÄr det inte att ignorera historiekunskaper. Att stÀrka historians stÀllning i gymnasiet var en viktig del av detta. Men grunden mÄste lÀggas Àn tidigare, redan i grundskolan. DÀrför kan det bli ett historiskt misstag om kunskaper om antiken försvinner frÄn grundskolan.

I en debattartikel i Dagens Nyheter sÀger Skolverket att den nya lÀroplanen ska ge ökad betoning pÄ faktakunskaper. Men om det mest grundlÀggande saknas Àr det inte sÀrskilt vÀsentligt i sammanhanget. Att radera vÄra viktigaste grundfundament Àr inte att söka kunskap.

Det vĂ€rsta Ă€r att det inte Ă€r första gĂ„ngen Skolverket försöker stryka undervisning om antiken frĂ„n grundskolan. Före detta partiledaren och utbildningsministern Jan Björklund reagerade snabbt pĂ„ nyheten pĂ„ Twitter och berĂ€ttade att han satte stopp för ett liknande försök under sin ministertid. 

Hans eftertrÀdare Anna Ekström Àr ocksÄ hon en klok person. Förhoppningsvis sÀtter Àven hon stopp för detta. Sverige Àr redan idag ett historielöst land. Skolverkets nya lÀroplaner fÄr inte ytterligare spÀda pÄ den utvecklingen.