Liberalerna hotar att avgiftsbelägga vägarna

Bilpendlare mellan Linköping och Norrköping kan drabbas.

Nyamko Sabuni (L) vill införa vägtullar för att tvinga folk bort från bilen.

Nyamko Sabuni (L) vill införa vägtullar för att tvinga folk bort från bilen.

Foto: TT

Ledare2019-11-11 00:53
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Liberalerna föreslår att vissa svenska motorvägar avgiftsbeläggs. Inför partiets landsmöte i Västerås denna vecka har partiledningen presenterat idén att pröva ”vägavgifter på motorvägssträckor där det finns särskilt goda kollektivtrafikalternativ”. Förslaget är en del i den relativt nya partiledaren Nyamko Sabunis satsning på miljöpolitik, som verkar ha kört vilse bland elbilar och transporter.

Om L-ledningen får igenom sitt förslag skulle det innebära en stor förändring. I dag finns knappt ens vägtullar i Sverige. Undantagen är främst broarna i Sundsvall och Motala, samt trängselskatterna i Göteborg och Stockholm.

Exakt vilka motorvägar avgifterna kan drabba har inte L-ledningen listat. Men ett exempel som har nämnts av partiföreträdare är Stockholm-Uppsala. Det är en sträcka med nationellt högt antal pendlare och med flera olika tågoperatörer som konkurrerar.

Att göra urvalet vilka andra sträckor som kan bli aktuella att omfattas av Liberalernas förslag framstår som svårt. Vilka avgränsningar ska göras? Ska pendlare på motorvägen mellan Linköping och Norrköping avgiftsbeläggas? Mellan de två städerna finns väl utbyggd kollektivtrafik. 

Men ska också resenärer som passerar den aktuella sträckan på E4, på väg mot Jönköping dit det är sämre kommunikationer med tåg, tvingas betala? Göteborg-Borås är i en liknande situation med både lokalpendling, rikstrafik och möjlighet till kollektivtrafik.

I ett värsta scenario leder avgiftsbeläggningen till att trafikanter inte ställer bilen, utan i stället tar en annan väg. Sådana finns det också gott om. Parallellt med många svenska motorvägar går gamla riksvägssträckningar. Det kan leda till högre belastning på mindre trafiksäkra vägar.

Vidare är risken att om ett avgiftssystem införs på motorvägarna kan det snabbt eskalera. Om Miljöpartiet får bestämma lär ett sådant system svälla likt en sufflé. Plötsligt kan landsvägsbuss mellan Luleå och Kalix anses som ett gott alternativ till bilen. 

Likaså kan tåget mellan Torsby och Karlstad ses som grund nog för att lägga en avgift på väg E45. Eller så avgiftsbeläggs riksväg 26 mellan Mariestad och Skövde, för att få människor att ta bussen. Liberalernas goda och ljusblå intentioner kan leda fel.

Att avgiftsbelägga motorvägarna slår utan större urskiljning. De avgifter som framställs som spetsiga verktyg i den sociala ingenjörens händer är i själva verket trubbiga. Förhoppningsvis kör Liberalernas landsmöte över partiledningen i frågan om att avgiftsbelägga en del motorvägssträckningar.