Krönika För några veckor sedan råkade jag ut för något som många kvinnor känner igen: en plågsam urinvägsinfektion. Det är verkligen inget roligt, och man blir faktiskt snabbt desperat av värken och frusenheten. För mig small det till sent en vardagskväll och paniken kom över mig. Att stå ut ända till morgonen med väntetid på vårdcentral och apotek kändes helt oöverkomligt. Så jag började leta på internet efter tips på tillfällig lindring och då stötte jag på tjänsten Urinkollen.

Urinkollen startades i våras av en läkare i Göteborg som insåg att det är dumt att belasta primärvårdens resurser med ett diagnosförfarande som ändå bygger på frågor till patienten. Tjänsten funkar helt enkelt så att man loggar in med sitt mobila bank-ID, svarar på ett antal frågor om symptom, och om man bedöms ha urinvägsinfektion får man ett recept inom 30 minuter av en legitimerad läkare. Så alltså, denna panikartade kväll, tog det mig knappt en halvtimme att få diagnos, sätta mig i bilen och köra till närmaste kvällsöppna apotek, få min medicin – och därmed lindring redan dagen efter.

Detta är ett rykande färskt exempel på hur digitaliseringen skapar helt nya kontaktvägar och affärsmöjligheter. Och hur den som ska stå sig i konkurrensen måste tänka, nämligen att sätta användaren först. Att skapa tjänster som upplevs nyttiga och relevanta, som kapar väntetid och ger värde i vardagen.

Vi som arbetar i mediebranschen har under en längre tid fått känna av vad som händer när man går från att ha i det närmaste monopol på nyheter och information lokalt, till att bli extremt konkurrensutsatt. För oss har de senaste tio åren i mångt och mycket handlat om att lära oss hantera dessa enorma förändringar i mediekonsumtionen, med allt högre krav på oss att inte bara leverera tidning en gång om dagen, utan också ett realtidsflöde i alla digitala plattformar, med hög prestanda och kvalitet, dygnet runt, alla dagar i veckan. Vi har lärt oss massor, vi är mycket bättre på detta idag än för några år sedan. För oss är det numera självklart att arbeta med snabb förändring, med användaren i fokus.

Men digitaliseringen stannar inte vid mediebranschen eller underhållningsindustrin. Tvärtom, den kommer att fortsätta förändra och förvandla stora delar av samhället. Daniel Ek, grundaren till Spotify (musiktjänsten som förändrade vårt sätt att lyssna på musik – till de etablerade aktörernas nackdel), säger att han tror att just vården och läkemedelsindustrin står på tur. Tänk när fler och fler diagnoser kan sättas direkt i en app, dygnet runt, eller när mediciner skräddarsys på individnivå. Hur kommer det att påverka den nuvarande vårdapparaten? Hur blir det för universiteten, när de måste konkurrera med varandra om att inte enbart erbjuda bra utbildning utan även digitala, skräddarsydda utbildningslösningar? Verksamheter som är högt byråkratiserade och lågt digitaliserade kan förvänta sig genomgripande förändringar framöver.

Vi har bara sett början, och med största sannolikhet kommer vi att se detta skapa oreda på arbetsmarknaden, när nya kompetenser knuffar ut de traditionella. Vi i medieindustrin arbetar just nu med att snabbt ställa om. Men har kommunerna, regionen, politiken och näringslivet vad som krävs framöver?

Jag skulle gärna se att Östergötland som region med Linköpings och Norrköpings kommuner i spetsen, med den höga nivå av innovation och digital kompetens som finns här, skulle ta en tätposition. I att låta digitaliseringen stå högt på agendan. I att ha grym omvärldskoll. I att lära så mycket som möjligt av digitaliseringens effekter, inte minst från oss i medieindustrin. I att ha koll på hur man kompetensutvecklar både människor och verksamheter. För att stå så rustade som möjligt och inte vara nyvaket oförberedda när digitaliseringen fortsätter med oförminskad kraft.