Varje år får cirka 7 000 kvinnor, och ett 40-tal män, i Sverige bröstcancer. Det är den vanligaste cancertypen i vårt land och även om drygt 80 procent överlever (för män är siffran något dystrare beroende på att cancern oftast upptäcks i ett senare stadium), är det en sjukdom som skördar liv. Därför behövs mer forskning kring bröstcancer. Forskning kostar pengar. För elfte året i rad färgar Cancerfondens kampanj oktober månad rosa. Syftet är att sprida kunskap, driva opinion – och samla in pengar till forskning. ”Rosa bandet har blivit något av en folkrörelse”, enligt Stefan Bergh, generalsekreterare för Cancerfonden.

Förutom att köpa de rosa band som går att nåla fast på jackan, kan man som konsument stödja kampanjen genom att köpa produkter av företag som samarbetar med Rosa bandet. Bland dessa finns bland andra kosmetikföretaget Garnier, djurfoderproducenten Eukanuba, flingföretaget Kellogg’s och kaktillverkaren Gille. De två senare sponsorerna har väckt känslor och kritik för sina rosa produkter, eftersom de innehåller mycket socker. I gårdagens Corren uttalade sig läkaren Andreas Eenfeldt: ”Jag tycker det är makabert att sätta en sorts ’godhetsstämpel’ på sockerbullar om det resulterar i att fler får cancer”. När Correns reporter ifrågasätter de hårda orden, svarar Eenfeldt att ”det finns skäl att tro att vi skulle ha färre bröstcancerfall om inte 49 procent av svenskarna var överviktiga. Och hur många av bullarna riskerar inte att köpas av folk som redan är överviktiga?”

Okej. Det är alltså inte medicinskt klarlagt att sockerbullar och andra sockermättade produkter orsakar bröstcancer. Även om så var fallet, vilket Eenfeldt ger sken av genom att jämföra produkterna med cigaretter, skulle inte deras bidrag duga att använda till cancerforskning? Efterfrågan på företag som tar sitt samhälleliga ansvar, så kallat CSR (Corporate social responsibility), ökar. Om fling- och kaktillverkare – knappast de farligaste bovarna i branschen men visst, de producerar onyttigheter – vill skänka pengar till välgörande ändamål i utbyte mot goodwill är väl det en bra sak? Dammsugare och frost flakes säljer för att folk efterfrågar dem. Eftersom många bullar ”riskerar”, för att använda Eenfeldts ord, att köpas av överviktiga, ska vi då förbjuda dem? Naturligtvis inte. Lika lite som vi ska förbjuda alkohol, bilkörning eller bergsklättring – andra saker man kan dö av.

Bullbagaren Bonjour räknar med en 50-procentig försäljningsökning under oktober månad. Det innebär att det finns människor som antingen väljer bullar med rosa pärlsocker i stället för vanliga, alternativt köper rosa bullar i stället för inga alls, för att de vill stödja Rosa bandet. Hade det varit bättre att dessa människor lade en slant i direkt till Cancerfonden? Förmodligen. Men om de inte gjort någotdera hade forskningen fått mindre pengar.

Och förresten, om tobaksindustrin vill skänka pengar till Cancerforskning – varför hindra dem?