Varför ska man studera det förflutna egentligen? PĂ„ den korkade frĂ„gan har Wolfgang von Goethe gett ett utmĂ€rkt svar: âDen som inte kĂ€nner till de senaste 3000 Ă„rens historia vandrar i okunnighetens mörker, oförmögen att förstĂ„ verkligheten omkring honomâ.
Men knarriga bildningsideal som en gÄng förfÀktades av gamla tyska filosofer och diktare finner numera föga nÄd hos det svenska Skolverket. DÀr Àr byrÄkraterna i fÀrd med att rita om kursplanerna för grundskolan.
För att frigöra fler historietimmar Ät efterkrigstiden lurar Skolverket pÄ att offra rubbet av antiken (lÀs Henrik Halls vassa krönika om detta stolleprov i dagens Corren).
Tja, varför utsÀtta kidsen för sÄdant som Homeros, Aten, Sokrates, romarriket och annat hopplöst dammigt som startade upp hela den vÀsterlÀndska kultursfÀren? Rötter, perspektiv och sammanhang trasslar bara till det i onödan. Vad Àr vÀl Platons idévÀrld och Caesars korsande av Rubikon mot det riktigt vÀsentliga som folkhemmet och FN!
Inför den hotande utsikten att kunskapsföraktets skymning ska lÀgra sig över klassrummen, fÄr man vÀl konstatera att Skolverket gjort sitt bÀsta för att bekrÀfta Frank Zappas teori om att vÀte omöjligen kan vara det vanligaste grundÀmnet i universum. Det mÄste istÀllet vara dumhet.
Skolverket tycks ocksĂ„ ofrivilligt gett Zappa rĂ€tt nĂ€r han en gĂ„ng uppmanade ungarna till avhopp frĂ„n skolan innan, som han kĂ€rnfullt uttryckte det, âditt medvetande ruttnar av exponeringen för vĂ„rt mediokra utbildningssystem â Ă€r det nĂ„gra ruter i dig, gĂ„ till biblioteket och utbilda dig sjĂ€lv!â.
Dock ett aber. Den excellente rockmusikern och renÀssansmannen Frank Zappa Àr sjÀlv historia, han avled 1993 och var dessutom amerikan. Han kan alltsÄ inte veta hur hans rÄd om att eleverna bör fly skolan för egenhÀndigt pluggande pÄ biblioteket ter sig i dagens Sverige.
Ty de senaste Ären har det ju larmats om hur de offentliga biblioteken börjat förvandlats frÄn kunskapens och bildningens bastion till nÄgot annat: en fritidsgÄrd och vÀrmestuga för brÄkiga gÀng, kriminella, drogmissbrukare, mÀnniskor med psykiska och sociala problem.
I veckan slÀpptes en ny rapport frÄn fackförbundet DIK som visade att stöket, vÄldet och trakasserierna pÄ biblioteken fortsatt att öka. Knappast den bÀsta platsen för studier. För den hugade eleven som driven av lÀrdomstörst överger sin inte sÀllan stimmiga skola, ytterligare kvaddad av Skolverkets undermÄliga kursplaner, mÄste det vara likt att komma ur asken i elden.
Ett samhÀlle som pÄ detta sÀtt demolerar sin intellektuella infrastruktur Àr inte lÄngt frÄn Zappas dystopiska spÄdom att smarta mÀnniskor snart Àr sÄ sÀllsynta att vi borde inrÀtta ett zoo för dem.