Skolverket ger Frank Zappa rÀtt

För dumheten finns tydligen inga grÀnser.

Frank Zappa.

Frank Zappa.

Foto: TT

Ledare2019-09-27 01:56
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Varför ska man studera det förflutna egentligen? PĂ„ den korkade frĂ„gan har Wolfgang von Goethe gett ett utmĂ€rkt svar: ”Den som inte kĂ€nner till de senaste 3000 Ă„rens historia vandrar i okunnighetens mörker, oförmögen att förstĂ„ verkligheten omkring honom”. 

Men knarriga bildningsideal som en gĂ„ng förfĂ€ktades av gamla tyska filosofer och diktare finner numera föga nĂ„d hos det svenska Skolverket. DĂ€r Ă€r byrĂ„kraterna i fĂ€rd med att rita om kursplanerna för grundskolan. 

För att frigöra fler historietimmar Ă„t efterkrigstiden lurar Skolverket pĂ„ att offra rubbet av antiken (lĂ€s Henrik Halls vassa krönika om detta stolleprov i dagens Corren). 

Tja, varför utsÀtta kidsen för sÄdant som Homeros, Aten, Sokrates, romarriket och annat hopplöst dammigt som startade upp hela den vÀsterlÀndska kultursfÀren? Rötter, perspektiv och sammanhang trasslar bara till det i onödan. Vad Àr vÀl Platons idévÀrld och Caesars korsande av Rubikon mot det riktigt vÀsentliga som folkhemmet och FN!

Inför den hotande utsikten att kunskapsföraktets skymning ska lĂ€gra sig över klassrummen, fĂ„r man vĂ€l konstatera att Skolverket gjort sitt bĂ€sta för att bekrĂ€fta Frank Zappas teori om att vĂ€te omöjligen kan vara det vanligaste grundĂ€mnet i universum. Det mĂ„ste istĂ€llet vara dumhet. 

Skolverket tycks ocksĂ„ ofrivilligt gett Zappa rĂ€tt nĂ€r han en gĂ„ng uppmanade ungarna till avhopp frĂ„n skolan innan, som han kĂ€rnfullt uttryckte det, ”ditt medvetande ruttnar av exponeringen för vĂ„rt mediokra utbildningssystem – Ă€r det nĂ„gra ruter i dig, gĂ„ till biblioteket och utbilda dig sjĂ€lv!”. 

Dock ett aber. Den excellente rockmusikern och renÀssansmannen Frank Zappa Àr sjÀlv historia, han avled 1993 och var dessutom amerikan. Han kan alltsÄ inte veta hur hans rÄd om att eleverna bör fly skolan för egenhÀndigt pluggande pÄ biblioteket ter sig i dagens Sverige.

Ty de senaste Ă„ren har det ju larmats om hur de offentliga biblioteken börjat förvandlats frĂ„n kunskapens och bildningens bastion till nĂ„got annat: en fritidsgĂ„rd och vĂ€rmestuga för brĂ„kiga gĂ€ng, kriminella, drogmissbrukare, mĂ€nniskor med psykiska och sociala problem. 

I veckan slĂ€pptes en ny rapport frĂ„n fackförbundet DIK som visade att stöket, vĂ„ldet och trakasserierna pĂ„ biblioteken fortsatt att öka. Knappast den bĂ€sta platsen för studier. För den hugade eleven som driven av lĂ€rdomstörst överger sin inte sĂ€llan stimmiga skola, ytterligare kvaddad av Skolverkets undermĂ„liga kursplaner, mĂ„ste det vara likt att komma ur asken i elden. 

Ett samhÀlle som pÄ detta sÀtt demolerar sin intellektuella infrastruktur Àr inte lÄngt frÄn Zappas dystopiska spÄdom att smarta mÀnniskor snart Àr sÄ sÀllsynta att vi borde inrÀtta ett zoo för dem.