På torsdagen uppgav Ekobrottsmyndigheten att man öppnar för en förundersökning av misstänkt bokföringsbrott i samband med miljonfestandet på Stiftelsen för strategisk forskning (SSF), som förvaltar 9 miljarder från de gamla löntagarfonderna. SSF:s ordförande medger att "handlingar har registrerats felaktigt", men när DN begärde ut fakturorna var dokumenten spårlöst försvunna. Till slut framkom utgifter som inbjudningskort i glas för 185 000 kronor och ballonger för 138 346 kronor.

Varför ställde kvinnliga företagare upp som ambassadörer i Tillväxtverkets satsning? I den ursprungliga ansökningsinformationen framgår att "Du blir en del av ett prestigefullt nätverk av andra ambassadörer", ges "möjlighet att skapa uppmärksamhet för ditt företag i nationella, regionala och lokala medier" och "via ditt engagemang påverka politiken för att främja kvinnors företagande". Men företag skapas genom att arbetsamma människor riskerar tid, pengar och ansträngningar - inte genom ändlösa konferenser, byråkrati och bidragsfördelning.

Gunilla Thorstensson, ansvarig för programmet, intygar upprördheten: "Man är arg och besviken. Och jag förstår det till fullo." För flera ambassadörer resulterade deltagandet på sin höjd i att deras e-postadresser offentliggjordes, med ofrivillig reklam av smink, hudvård och massage som följd. Andra riskerade dålig publicitet genom ofrivillig sammankoppling med nätverk som hamnade i blåsväder för bidragsfusk kort efter projektstarten.

I försvar för näringslivsministerns höftade 375 skattemiljoner påstod ändå Tillväxtverket på onsdagen i ett pressmeddelande att kvinnors företagande ökat med "upp till 13 procent på fyra år". Ännu en ny kommunikatör söks nu samtidigt i en jobbannons med uppgifter att "planera, driva och koordinera kommunikationsarbetet" och "upphandla kommunikationsstöd vid behov". Helt emot Alliansens vallöften om att avskaffa myndigheters opinionsbildningsarbete.

Bilden växer fram av Tillväxtverkets projekt som en cynisk, medial prestigesatsning av förra näringslivsministern Maud Olofsson (C), bekostade av medborgarnas egna pengar under skönmålade förevändningar med kortsiktiga opinionsvinster för ögonen. En linje av prestigefylld opinionsbildning snarare än borgerlig politik, som nu Lööf väljer att försvara - till synes med sitt folkliga stöd som insats.

I en Demoskopmätning ges Lööf betyget 2,17 av 5,0 möjliga - näst sämst av partiledarna efter Jimmie Åkesson (SD). I tidningen Chefs utfrågning bland partivännerna framkommer komprometterande omdömen som "teflonbroilern", "praktikanten" och "som att hälla vatten på en gås", enligt TT.

"Det borde just nu utfärdas kulingvarning kring centerledaren Annie Lööf", konstaterade K-G Bergström i en krönika i Expressen i går.

Frågan är om det inte i dag vore mer lämpligt att utfärda stormvarning.