Världens fetmaepidemi tog fart i början av 80-talet, exakt samtidigt som vi fick lära oss att fett är farligt. Vi har försökt att följa råden, göra som vi blir tillsagda: äta färre kalorier (ignorera hungern) och springa mer. Äta frukt fem gånger om dagen, äta fettsnålt och fullkornsrikt, äta mer fibrer för magen och lättmargarin (billigt industrifett) för att sänka kolesterolet.

Och ändå blir vi fetare och fetare. På bara en enda generation har andelen feta personer i USA tredubblats. Från drygt 10 procent till över 30 procent av befolkningen. Ytterligare lika många är överviktiga. Bara en minoritet är ännu normalviktig. Det börjar bli onormalt att vara normalviktig i USA. Och Sverige brukar följa efter storebror i väst .

För i samband med fettskräcken smög sig något annat in i vår mat och våra liv. Socker. Men inte bara i form av läsk, chips och berg av godis.

Också vanlig mat blev alltmer processad och konstgjord. När det naturliga fettet i livsmedel tas bort smakar det pyton och måste ersättas med kemiska tillsatser, ”naturliga” aromer . . . och socker i olika former. Nu har vi mängder av socker i bröd, flingor, smaksatt vatten, senap, nyckelhålsmärkt youghurt, skinka, cornflakes, risi-frutti, ostkaka.

I måndags presenterades statens nya riktlinjer för hur överviktiga, men även smala, människor kan äta på ett mer hälsosamt vis. Inte bara för att gå ner i vikt utan även för att få ett jämnare blodsocker, lägre blodfetter och för att öka det goda kolesterolet.

När jag äter så här mår jag väldigt bra:

Ät ren och oprocessad mat. Ju fler tillsatser desto större varningsflagg. Rata lightprodukter och konstiga pulverdieter.

Kolla näringdeklarationen. Undvik livsmedel med mer än 5 gram kolhydrater per 100 g livsmedel. Mycket socker och stärkelse (som blir till socker i kroppen) = många kolhydrater.

Ät en handfull mängd protein (kött, fisk, ägg eller sojaprotein och bönor om du är vegetarian). Lågkolhydratkost innebär inte att du ska äta mer kött!

Fortsätt att äta mycket grönsaker.

Ta bort eller minska potatis, ris, flingor, pasta, bröd, mjöl. Det är stärkelserika livsmedel som blir till socker i kroppen. För en sockerkänslig typ (som jag) upprätthåller de och triggar suget efter mer socker, dvs kolhydrater.

För att bli riktigt mätt tillsätter du fett på tallriken. Bra fett är: kokosolja, olivolja, rapsolja, majonnäs, avocado, smör, bregott, ost, nötter, grädde, creme fraiche.

Gör en god fet sås till proteinet och du blir mätt som en plätt. Behöver inte småäta mellan målen och får en lugn och fin, gasfri, mage. På köpet går många ner i vikt.

Dagens samlade kostråd är en enda motsägelsefull djungel. Oavsett vilken tro profeterna hänger sig åt hänvisas till vetenskapliga studier ditt och vetenskapliga studier datt. Vi människor är olika. Tills det blir bättre ordning på torpet väljer jag att förlita mig till den närmsta experten– min kropp.

Se också faktarutan om diabetes här intill.