Nya data visar att växthusgasen metan på våra breddgrader är mycket värre än koldioxid. Tidigare har man trott att metan bara är 17-20 gånger värre, men förbisedda studier pekar mot att det på våra breddgrader kan vara frågan om att metan är 40-50 gånger värre som växthusgas.
Detta riktar rampljuset mot gasdrivna fordon, som när det gäller biogas till exempel används för bussar och andra fordon i Linköping och har påståtts vara bra ur klimatsynpunkt - i alla fall av bedömare som saknar kunskaper i frågan om växthusgaser.
Biogas liksom naturgas består till 95-98 procent av metan, och meningen är givetvis att den ska förbrännas och inte komma ut genom avgasröret, men så är det inte i praktiken.
Biogasbussarna kan visserligen sägas vara klimatneutrala när det gäller utsläppen av koldioxid, men utsläppen av metan är mycket värre.
Mätningar som bland annat gjorts på gasdrivna bussar i Helsingfors visar att metanutsläppen ökar kraftigt redan efter några månaders drift eftersom de katalysatorer som man hoppas ska ta hand om metanutsläppen uppenbarligen inte fungerar tillräckligt bra när det gått en tid.
Räknat på dessa resultat tyder allt på att biogasbussarna inte har någon klimatnytta alls. Det räcker med att det släpps ut 30 gram metan per körd kilometer för att en biogasbuss ska vara sämre än en dieselbuss ur klimatsynpunkt, och i många fall är utsläppen genom avgasröret betydligt större än så. Till detta kommer metanutsläpp från produktionen av biogas och från tankning.
Med tanke på de merkostnader biogasen för med sig för skattebetalarna är frågan om det inte vore billigare på sikt om man satsade på verkligen miljövänliga trafiksystem som spårtaxi, spårväg eller trådbuss.
Med ett ökat kollektivresande i framtiden är sådana alternativ tänkbara - se bara på grannstaden Norrköping som bygger ut sin spårväg.
Bo Persson