Restiden mellan Rimforsa och Linköping skulle vara 22 minuter om det tåget hade samma hastighet som det mellan Linköping och Norrköping. I dag tar det 35 minuter. Buss samma sträcka tar mellan 42 och 53 minuter. Ett sätt att öka Rimforsas attraktivitet är att rusta upp järnvägen dit för högre hastigheter. Region Östergötland kan använda ett speciellt statsbidrag till detta. Det heter Länstransportanslag och uppgår till 144 miljoner kronor för länet per år. Men hitintills har man valt att främst satsa på vägar i länet i stället.
Att rusta upp en järnväg kostar blott 20 procent av summan för att bygga ny järnväg. Därför representerar en järnväg en potential till regionförstoring. Kloka regioner i Sverige väljer att satsa på järnvägsupprustning. När Blekinge kustbana rustats upp ökade antalet årliga resenärer från 200 000 per år till 2 miljoner. Samma uppsving kan ske i vår region om majoriteten av politiker vill.
Det är lönsamt för samhället att motverka avfolkning av en bygd. Att bygga nytt i inflyttningsstäder kostar mellan 1 och 2 miljoner kronor per invånare. Att bygga bostäder för utflyttade från Rimforsa och närbelägna församlingar har därför kostat några hundra miljoner kronor det senaste decenniet. För motsvarande belopp kan man rusta upp några mil järnväg till helsvetsad räls och elektrifiering.
Motsvarande resonemang gäller förstås andra orter. I Skåne har samhällen längs nyöppnade stationer blivit populära och ökat sitt invånarantal. Se exempelvis Sösdala.
Berörda kommuner längs våra järnvägar bör sluta sig samman för att verka för ökade anslag för underhåll och upprustning från staten och även ur länstransportanslaget. Med en bana uppsnabbad till 30 minuters gångtid, och med en tät och pålitlig tågtrafik vågar fler bosätta sig i Rimforsa och andra orter längs järnvägen.