Det ska komma en dag dÄ vÄldet fÄr ett slut

I dag, i vansinnets tid, med de krigsförbrytelser och övergrepp som vÀrlden och vi fördömer i Ukraina, söker mÀnniskor den tröst och den hjÀlp som stÄr att finna.

I dag Àr det motstÄndets tid, mot ondskans övergrepp i Ukraina och mot hotet mot vÄrt land. I dag mÄste vi stÄ sida vid sida, bildligt och bokstavligt, i praktisk hjÀlp och bön, skriver biskop Martin Modéus.

I dag Àr det motstÄndets tid, mot ondskans övergrepp i Ukraina och mot hotet mot vÄrt land. I dag mÄste vi stÄ sida vid sida, bildligt och bokstavligt, i praktisk hjÀlp och bön, skriver biskop Martin Modéus.

Foto: Katarina Sandström Blyme

Debatt2022-04-12 08:15
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Guds vilja Àr freden, men nÀr mÀnsklig ondska skapar kriget sÄ ger pÄsken oss en berÀttelse om Guds nÀrvaro mitt i det fasansfulla.

FrÄn taket i Linköpings domkyrka hÀnger ett mycket stort krucifix frÄn 1300-talet. PÄ korset hÀnger Jesus: död, prÀglad av tortyr och lidande. Inför det korset har mÀnniskor bett i Ärhundraden. Den heliga Birgitta lÀr ha bett dÀr. Under de svenska krigen mot grannlÀnderna bad man i korsets skugga, och kvinnor och mÀn grÀt inför den döde Jesus, med sina egna stupade söner i minne. Under historiens pandemier har mÀnniskor sett att det dÀr funnits nÄgon som varit i lidandet tillsammans med dem. I dag ber mÀnniskor inför mÄnga krucifix, vÀrlden över. OcksÄ i Ukraina. Och i Ryssland.

In i varje ny tid, in i varje mÀnniskas liv och in i de öden och vedermödor som vi kollektivt möter talar korset pÄ nya sÀtt. Ibland har mÀnniskor tagit avstÄnd frÄn korset, eftersom kristendomen tyckts Äterspegla förlegade perspektiv. Men korset ÄterupptÀcks alltid, eftersom mÀnskligheten gÄng efter annan erfar livets utsatthet och skörhet.

Kanske Àr det dÀrför det alltid brinner smÄ levande ljus i domkyrkans ljusbÀrare. I detta rum Àr livets smÀrtor inget man behöver dölja. Det Àr bekant, bejakat och omslutet med ömhet. SÄ Àr det i alla kyrkorum. Ljusen brinner vÀrlden över.

I dag Ă€r det Ukrainas utsatthet vi bĂ€r fram inför korset, försöker ta in och försöker dela, hur svĂ„rt det Ă€n kan vara att förstĂ„ i Sverige, som levt i fred sĂ„ lĂ€nge. Men ocksĂ„ hĂ€r finns mĂ„nga som bĂ€r krigens minnen i sina kroppar och sjĂ€lar, flyktingar frĂ„n tidigare krig. Och vi anar ocksĂ„ Sveriges utsatthet nĂ€r hoten, öppet eller förtĂ€ckt, riktas mot oss. Nya tider, nya smĂ€rtor – och Ă€ndĂ„ detsamma som plĂ„gat mĂ€nskligheten sĂ„ lĂ€nge. Nya behov av att sluta oss samman bĂ„de för att dela smĂ€rtan och för att stĂ„ emot hoten.

Korset berÀttar för oss om en Gud med livserfarenhet och erfarenhet av smÀrta, sjÀlv drabbad av det mörkaste hos mÀnskligheten. HÀr Àr jag förstÄdd pÄ ett plan som ligger djupare Àn mÀnsklig tröst. Detta har mÀnniskor upplevt vid sÄ mÄnga tillfÀllen, pÄ sÄ mÄnga platser och pÄ sÄ mÄnga sÀtt.

NÀr jag sÀnker blicken nÄgot frÄn korset i Linköpings domkyrka, sÄ fastnar min blick pÄ altartavlan. DÀr kommer den uppstÄndne Jesus emot mig, med utstrÀckta armar. Detta Àr en hoppets bild för framtiden, om livets seger över döden bÄde i smÄtt och stort i livet. Men det Àr ocksÄ bild som kan hjÀlpa till uthÄllighet, en bild att hÀmta styrka ur, för att stÄ emot det onda.

I dag Àr det motstÄndets tid, mot ondskans övergrepp i Ukraina och mot hotet mot vÄrt land. I dag mÄste vi stÄ sida vid sida, bildligt och bokstavligt, i praktisk hjÀlp och bön. Men det ska komma en dag dÄ vÄldet fÄr ett slut. Döden har inte sista ordet.

I samspelet mellan krucifixet med den döde Jesus och bilden av den uppstÄndne som kommer emot oss finns pÄskens budskap. Vilken smÀrta vi Àn möter sÄ har Gud varit dÀr. Mitt i livets outhÀrdligheter fÄr vi kraft. Och en dag ska ondskan fÄ ett slut.

PÄsken handlar bÄde om döden och uppstÄndelsen, men det Àr uppstÄndelsen, livet och glÀdjen som fÄr sista ordet. Det firar vi, i trotsigt hopp. OcksÄ detta sker över hela jorden, öppet eller i det fördolda, med smÄ medel eller med stora gudstjÀnster.

I kyrkan ropar vi i pĂ„sknatten: ”Kristus Ă€r uppstĂ„nden! Ja, han Ă€r sannerligen uppstĂ„nden”. SĂ„ har mĂ€nniskor ropat i hopp i tusentals Ă„r. Det hoppet lever.