För att våra barn och barnbarn ska få leva på en frisk planet utan stora klimatrelaterade problem behöver utsläppen av växthusgaser börja minska nu. Transporterna står för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp och vägtrafiken står för 90 procent av inrikestransporternas utsläpp. Vi behöver därför ställa om transportsektorn.
Tåget är det i särklass bästa transportmedlet ur klimatsynpunkt. Det tar många passagerare och mycket gods, men använder minimalt med energi. För att fler ska kunna välja tåg istället för flyg eller bil behöver vi bygga ut järnvägen. Miljöpartiet tycker att det är dags att bygga nya stambanor för höghastighetståg och bygga ut järnvägen i hela landet.
I dag är vi nära kapacitetstaket på många av Sveriges järnvägar. Tågen är fulla och går tätt. Det gör det svårt att stänga av en bana och göra ordentligt underhåll. Det finns inte heller plats att sätta in fler tåg och om ett tåg blir försenat blir alla tågen bakom också försenade. Miljöpartiet vill bygga ny järnväg för att avlasta befintliga spår och skapa ett mer robust järnvägsnät. När vi bygger ny järnväg ska den självklart byggas för moderna och snabba tåg.
Med höghastighetsjärnväg tar resan Göteborg–Linköping en timme och 15 minuter, och Linköping-Stockholm en timme. Restider som ökar möjligheten att pendla mellan städerna och därmed utvidga arbetsmarknaden.
De nya stambanorna för höghastighetståg kommer inte bara att gynna städerna utan hela landet. Även mindre orter och landsbygd runt höghastighetstågens stationer gynnas då upptagningsområdet är stort.
Framförallt ökar möjligheten till regional tågpendling då det blir mer plats på spåren. Vi kan också få mer godstransporter på järnväg och minska mängden lastbilar på vägarna. Det blir lättare att göra nödvändigt underhåll för ökad robusthet och punktlighet. Med höghastighetståg kan fler välja att bo på en mindre ort eller på landet samtidigt som man kan jobba eller driva företag inom ett större område.
För att höghastighetsjärnvägen ska ge största möjliga klimatnytta behöver den byggas ut snabbt och utformas för hög hastighet. Miljöpartiet vill att Sveriges nya höghastighetsjärnväg ska finansieras utanför den nationella transportinfrastrukturplanen. Det gör att investeringen i höghastighetsjärnväg inte tränger undan viktigt underhåll och utbyggnad av befintlig järnväg.
Miljöpartiet vill se att nödvändiga beslut fattas snarast för att förverkliga överenskommelsen i Januariavtalet om att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas. Det är besluten vi fattar idag som lägger grunden för morgondagens hållbara resande.
Emma Berginger (MP)
riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson
Rebecka Hovenberg (MP)
gruppledare i Linköping